* *
S x
CONSEIL % * COUNCIL

DE UEUROPE % 4 % OF EUROPE

COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

SECTIUNEA A PATRA

CAUZA TIMPUL INFO-MAGAZIN SI ANGHEL ¢. MOLDOVEI

(Cererea nr. 42864/05)

HOTARARE

STRASBOURG

27 noiembrie 2007

DEFINITIVA

02/06/2008

Aceasta hotardre poate fi subiect al revizuirii editoriale.



1 HOTARAREA TIMPUL INFO-MAGAZIN SI ANGHEL ¢. MOLDOVEI

in cauza Timpul Info-Magazin si Anghel c. Moldovei,
Curtea Europeana a Drepturilor Omului (Sectiunea a Patra), intrunitd in
cadrul unei Camere compuse din:
Sir  Nicolas BRATZA, Presedinte,
DI  J. CASADEVALL,
DI  G.BONELLO,
Dl K. TRAJA,
DI L. GARLICKI,
Dra L.MUovIC,
Dl J.SIKUTA, judecdtori,
si dl T.L. EARLY, Grefier al Sectiunii,
Deliberand la 6 noiembrie 2007 in sedinta inchisa,
Pronuntd urmatoarea hotarare, care a fost adoptata la acea data:

PROCEDURA

1. La originea cauzei se afla o cerere (nr. 42864/05) depusa impotriva
Republicii Moldova la Curte, in conformitate cu prevederile articolului 34 al
Conventiei pentru Apdrarea Drepturilor Omului si a Libertatilor
Fundamentale (,,Conventia”), de catre un ziar din Republica Moldova,
Timpul Info-Magazin (,ziarul reclamant”) si un cetdtean al Republicii
Moldova, dra Alina Anghel (,,cel de-al doilea reclamant”), la 28 noiembrie
2005.

2. Reclamantii au fost reprezentati de catre dl A. Tanase, avocat din
Chisinau. Guvernul Republicii Moldova (,,Guvernul”) a fost reprezentat de
catre Agentul sau, dl V. Grosu.

3. Reclamantii au pretins, in special, cd dreptul lor la libertatea de
exprimare a fost incdlcat ca rezultat al hotararilor judecatoresti pronuntate in
cadrul procedurilor in defaimare initiate impotriva lor.

4. Cererea a fost repartizatd Sectiunii a Patra a Curtii. La 28 noiembrie
2006, o Camera din cadrul acelei Sectiuni a decis sa comunice Guvernului
cererea. In conformitate cu prevederile articolului 29 § 3 al Conventiei, ea a
decis ca fondul cererii sa fie examinat concomitent cu admisibilitatea
acesteia.

5. Judecdtorul Pavlovschi, judecdtorul ales din partea Republicii
Moldova, s-a abtinut de la examinarea cauzei (articolul 28 al
Regulamentului Curtii) inainte ca aceasta sd fie comunicata Guvernului. La
5 ianuarie 2007, Guvernul, in conformitate cu articolul 29 § 1 (a) al
Regulamentului Curtii, a informat Curtea cad el este de acord ca in locul
acestuia sa fie desemnat un alt judecator ales si a lasat alegerea persoanei
desemnate 1n seama Presedintelui Camerei. La 28 septembrie 2007,



HOTARAREA TIMPUL INFO-MAGAZIN SI ANGHEL ¢. MOLDOVEI 2

Presedintele l-a desemnat pe judecitorul Sikuta si participe la examinarea
cauzel.

IN FAPT

I. CIRCUMSTANTELE CAUZEI

6. Ziarul reclamant a fost inregistrat in Chigindu. Cel de-al doilea
reclamant s-a nascut in anul 1975 si locuieste in Chisinau.

7. La 16 ianuarie 2004, ziarul reclamant a publicat un articol intitulat
,Luxul in tara saraciei”, semnat de cel de-al doilea reclamant. Articolul
examina relatia dintre autoritatile de stat si un fond de investitii private,
D.H., care a fost fondat si era administrat de catre D.P., o intreprindere
privatd. Accentul a fost pus pe practica Guvernului de a cumpdra
automobile de lux, fard a face public vreun detaliu. El reamintea doud
cumparari de automobile in anul 2003, inclusiv de la D.H., in valoare totala
estimatd la 1,250,000 euro (EUR). Doar dupa ce presa a publicat detalii,
Guvernul a fost obligat sa recunoasca ca aceasta tranzactie a avut loc.

8. Articolul continua prin descrierea unei cumparari mai recente a 42 de
automobile de lux de la D.H. pentru o suma care depasea EUR 1 milion.
Articolul a criticat lipsa de transparenta a tranzactiei, deoarece aceasta nu a
fost publicatd in Monitorul Oficial. El a descris modul in care automobilele
au fost distribuite presedintilor a 32 de raioane ale Republicii Moldova si a
pus in discutie chestiunea daca acest lucru a constituit pentru Guvern o
modalitate de a se asigura cd acei presedinti, 31 dintre care erau comunisti
ca si Presedintele Republicii Moldova, vor avea astfel o posibilitate mai
bund de a raspandi propaganda comunistd in raioanele lor, Tnainte de
alegerile care urmau sa se desfasoare un an mai tarziu. Articolul I-a citat pe
liderul unui partid politic, care a declarat cd zvonurile din Guvern sugerau
ca pretul platit pentru fiecare automobil era cu vreo EUR 7,000 mai mare
decéat pretul lui pe piatd. Autoritdtile nu au dat nicio explicatie de ce
automobilele de lux au fost necesare daca puteau fi cumparate automobile
noi mult mai ieftine la un sfert din pret. Articolul se sfargea cu o acuzatie de
coruptie la nivelul cel mai Tnalt din stat, pentru care nimeni nu urma sa fie
pedepsit, si sustinea ca daca alegatorii nu vor face dreptate la urmatoarele
alegeri, atunci se putea spera doar la dreptatea facuta de Dumnezeu.

9. La 23 ianuarie 2004, D.H. si D.P. au initiat o actiune in defaimare
impotriva reclamantilor. In acelasi timp, ele au cerut aplicarea unei
interdictii Tmpotriva publicarii de catre reclamanti a oricaror materiale
despre conducerea D.H. si D.P. fard permisiunea lor si sechestrarea
proprietatii ziarului reclamant in suma egala cu pretentia lor (500,000 dolari
SUA (USD) si 20,000,000 lei moldovenesti (MDL)). Reclamantii in



3 HOTARAREA TIMPUL INFO-MAGAZIN SI ANGHEL ¢. MOLDOVEI

procedurile nationale au plitit taxa de stat de MDL 180. in aceeasi zi, dupa
cum s-a cerut, Judecatoria Buiucani a dispus sechestrarea bunurilor ziarului
reclamant.

10. La 6 februarie 2004, executorul judecdtoresc a executat masura de
asigurare prin sechestrarea echipamentului de birou al ziarului reclamant si
prin aplicarea sechestrului pe contul bancar al acestuia.

11. Cel de-al doilea reclamant a primit cateva amenintari la telefon, iar
la 23 iunie 2003 ea a fost atacata in fata casei sale de persoane neidentificate
si a suferit o loviturd cu o bara din metal la brat si la cap. Ziarul reclamant si
alte mijloace de informare au facut o legatura cauzala intre atac si cele doud
investigatii efectuate de catre jurnalistd, si anume o investigatie cu privire la
un automobil de lux oferit cadou ministrului Afacerilor Interne de catre
presedintele D.H. si articolul examinat Tn aceasta cauza.

12. In argumentele sale in fata instantei de judecati, ziarul reclamant s-a
bazat pe existenta unui interes public important avand in vedere faptul ca
tranzactia s-a facut cu bani publici, fard a fi desfasuratd printr-o licitatie
publica organizatd de Agentia Nationald pentru Achizitii Publice si fara a fi
planificata in bugetul de stat pentru anul 2003. In plus, atat autoritatile de
stat, cat si reclamantii in procedurile nationale au refuzat sa dea detalii
despre tranzactie, care, astfel, a parut si mai suspectd dat fiind faptul ca
presedintele D.H. era membru al Consiliului Economic de pe langa primul-
ministru. Ziarul reclamant s-a bazat pe articolul 10 al Conventiei si a pretins
ca declaratiile erau judecati de valoare, care nu erau susceptibile de a fi
probate, sau reproduceri ale opiniei unui politician bine-cunoscut si ale unor
zvonuri, care au fost, in mod clar, identificate ca atare §i care nu puteau fi
probate. El a adaugat cd reclamantii In procedurile nationale au devenit
,persoane publice” prin incheierea tranzactiilor cu Guvernul si ca ei
trebuiau, astfel, sa tolereze un nivel mai mare de critica. In fine, el a declarat
ca prejudiciile cerute erau disproportionale.

13. La 28 aprilie 2004, Judecatoria Buiucani a admis in parte pretentiile
reclamantilor in procedurile nationale. Ea a constatat ca ziarul reclamant a
publicat declaratii cu privire la fapte. Instanta de judecatd a citat un
fragment dintr-un paragraf al articolului contestat, care prevedea:

,»--.in momentul accederii comunistilor la guvernare, Vladimir Voronin a vrut sa taie
nodul gordian al fondului de investitii [D.H.], Infiintat In baza bonurilor de investitii,

adicd sa-1 ia la bani marunti. Ca acest lucru sa nu se intample, se zice ca cineva i-a
platit altcuiva 500,000 de dolari. ...”

14. Instanta de judecatd a constatat ca acest fragment nu ,,corespundea
realitatii”, deoarece reclamantii nu l-au dovedit. Instanta de judecatd a
constatat cd pasajul a cauzat un prejudiciu grav reputatiei profesionale a
reclamantilor in procedurile nationale. Avand in vedere natura si continutul
publicatiei, instanta de judecatd a acordat reclamantilor in procedurile
nationale suma totala de MDL 1,350,000 (EUR 95,725) cu titlu de
compensatii pentru prejudiciul moral, care urma sa fie platita de citre ambii



HOTARAREA TIMPUL INFO-MAGAZIN SI ANGHEL ¢. MOLDOVEI 4

reclamanti si a dispus ziarului reclamant sd publice o dezmintire. In fine,
instanta a citat articolul 10 al Conventiei si a adaugat cd reclamantii ,,au
depasit, Tn mod evident, limitele criticii constructive tolerabila intr-o
societate democratica si au raspandit cu rea-credinta informatii cu privire la
fapte in care ei, in mod direct, dar nejustificat, au acuzat reclamantii in
procedurile nationale de anumite fapte penale legate de darea de mita”.

15. In apelul sau, ziarul reclamant a sustinut inter alia ca instanta de
judecatd, in mod intentionat, a scos fragmentul paragrafului relevant din
contextul care prevedea urmatoarele:

,»Qurile rele si, cu sigurantd, prost informate din Chisindu afirmad ca in momentul
accederii comunistilor la guvernare, Vladimir Voronin a vrut sa ,,taie” nodul gordian
al fondului de investitii [D.H.], Infiintat in baza bonurilor de investitii, adica sa-l ia la
bani marunti. Ca acest lucru sa nu se intample, se zice ca cineva i-a platit altcuiva
500,000 de dolari. Sunt simple speculatii si invinuiri nefondate - nu se stic. Realitatea
e ca azi, [D.H.] si distribuitorul sau 'Skoda' sunt bine mersi, prospera si vand
Cancelariei de Stat loturi uriage de automobile de lux, spre ciuda concurentilor.”

16. Ziarul reclamant a subliniat cd el a indicat foarte clar in articol ca
declaratia s-a bazat pe zvonuri, pe care el le-a numit prost informate, si a
adaugat faptul ca nu se stia daca acestea erau adevarate. Mai mult, articolul
10 protejeaza nu doar ,.critica constructiva”, dar si declaratiile care socheaza
sau deranjeaza.

17. La 22 iulie 2004, Curtea de Apel Chisindu a mentinut hotararea
primei instante, constatand ca ziarul reclamant nu a dovedit adevarul
declaratiei citate mai sus. De asemenea, instanta de judecatd a respins
cererea ziarului reclamant de a ridica interdictiile puse asupra proprietatii
sale, deoarece acea cerere a fost deja respinsa, iar decizia relevanta nu a fost
contestatd cu apel. Apelul reclamantilor in procedurile nationale a fost, de
asemenea, respins deoarece suma compensatiilor era corespunzatoare.

18. In recursul siu, ziarul reclamant a invocat motive similare celor
prezentate anterior, adaugand ca litigiul se referea la exprimarea politica,
care se bucura de o protectie mai mare.

19. La 14 septembrie 2005, Curtea Suprema de Justitie a casat partial
hotararile instantelor judecatoresti inferioare. Instanta s-a bazat pe acelasi
pasaj ca si instantele judecatoresti inferioare. Ea a constatat cd ziarul
reclamant a publicat o informatie defadimatoare, pe care el nu a putut s-o
dovedeascd ca fiind adevdrata, si anume cd reclamantii in procedurile
nationale au dat mita si, astfel, au comis o infractiune. Bazandu-se pe
jurisprudenta acestei Curti, Curtea Suprema de Justitie a respins argumentul
ziarului reclamant ca persoanele juridice nu ar trebui sd poatd pretinde un
prejudiciu moral. Totusi, ea a considerat excesivda suma acordatd de
instantele judecatoresti inferioare, constatand ca o restrictie la libertatea de
exprimare nu ar trebui sa fie de o asemenea gravitate inct sa puna in pericol
supravietuirea economica a persoanei sanctionate. In consecintd, instanta de
judecata a redus suma despagubirii pana la MDL 130,000 (EUR 8,430).



5 HOTARAREA TIMPUL INFO-MAGAZIN SI ANGHEL ¢. MOLDOVEI

II. DREPTUL INTERN RELEVANT

20. Articolul 16 al Codului civil prevede urmatoarele:

»(1) Orice persoand are dreptul la respectul onoarei, demnitatii i reputatiei sale
profesionale.

(2) Orice persoana este in drept sa ceard dezmintirea informatiei ce 1i lezeaza
onoarea, demnitatea sau reputatia profesionald daca cel care a raspindit-o nu
dovedeste ca ea corespunde realitatii.

... (4) Daca informatia care lezeaza onoarea, demnitatea sau reputatia profesionala
este raspindita printr-un mijloc de informare in masa, instanta de judecatd il obliga sa
publice o dezmintire la aceeasi rubrica, pagind, in acelasi program sau ciclu de
emisiuni in cel mult 15 zile de la data intrarii in vigoare a hotaririi judecatoresti.

... (7) Persoana lezata in drepturile si interesele sale, ocrotite de lege, prin
publicatiile unui mijloc de informare in masa, este in drept sa publice replica sa in
respectivul mijloc de informare In masa pe contul acestuia.

(8) Orice persoana in a carei privinta a fost raspinditd o informatie ce 1i lezeaza

onoarea, demnitatea §i reputatia profesionald este in drept, pe lingd dezmintire, sa
ceard repararea prejudiciului material §i moral cauzat astfel.”

IN DREPT

21. Reclamantii au pretins, in temeiul articolului 10 al Conventiei, ca
hotararile instantelor de judecatd nationale au constituit o ingerintd in
dreptul lor la libertatea de exprimare, care nu poate fi consideratda ca
necesara intr-o societate democratica. Articolul 10 prevede urmatoarele:

,l. Orice persoand are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde
libertatea de opinie si libertatea de a primi sau de a comunica informatii ori idei fara
amestecul autoritatilor publice si fard a tine seama de frontiere. Prezentul articol nu
impiedica statele sda supuna societatile de radiodifuziune, de cinematografie sau de
televiziune unui regim de autorizare.

2. Exercitarea acestor libertati ce comportd indatoriri §i responsabilitati, poate fi
supusa unor formalitati, conditii, restrangeri sau sanctiuni prevazute de lege, care
constituie masuri necesare, intr-o societate democraticd, pentru securitatea nationala,
integritatea teritoriald sau siguranta publici, apararea ordinii §i prevenirea
infractiunilor, protectia sanatatii sau a moralei, protectia reputatiei sau a drepturilor
altora, pentru a Tmpiedica divulgarea de informatii confidentiale sau pentru a garanta
autoritatea si impartialitatea puterii judecatoresti.”

22. In cererea lor initiald, ambii reclamanti au formulat pretentii in
temeiul articolului 10 al Conventiei. Totusi, in observatiile lor cu privire la
admisibilitatea si fondul cauzei, dra Alina Anghel a cerut Curtii sa lase fara
examinare pretentia ei.

Avand 1n vedere termenii clari si univoci din cererea drei Anghel si
constatand ca respectarea drepturilor omului garantate prin Conventie i
Protocoalele sale nu cere Curtii s continue examinarea pretentiei acesteia,



HOTARAREA TIMPUL INFO-MAGAZIN SI ANGHEL ¢. MOLDOVEI 6

Curtea, in conformitate cu articolul 37 § 1 (a) al Conventiei, decide sa
scoata cererea de pe rol in partea care se referd la dra Anghel. Prin urmare,
articolul 29 § 3 al Conventiei inceteaza a fi aplicat fata de acea parte a
cererii.

I. ADMISIBILITATEA

23. Curtea considera ca pretentia ziarului reclamant formulatd in temeiul
articolului 10 al Conventiei ridica chestiuni de fapt si de drept, care sunt
suficient de serioase Incat determinarea lor sd depindd de o examinare a
fondului si ca niciun temei pentru a o declara inadmisibila nu a fost stabilit.
Prin urmare, Curtea declara cererea admisibild. In conformitate cu decizia sa
de a aplica articolul 29 § 3 al Conventiei (a se vedea paragraful 4 de mai
sus), Curtea va examina imediat fondul acestei pretentii.

II. PRETINSA VIOLARE A ARTICOLULUI 10 AL CONVENTIEI

A. Argumentele partilor

24. Ziarul reclamant s-a plans de o incalcare a dreptului sau la libertatea
de exprimare. El s-a bazat pe jurisprudenta Curtii cu privire la distinctia
dintre fapte si judecati de valoare, pe rolul special jucat de presa intr-o
societate democratica si pe limitele mai largi ale criticii acceptabile n ceea
ce priveste Guvernul si persoanele publice In masura in care ei sunt
implicati in actiuni de interes public veritabil. El a invocat buna sa credinta
in informarea publicului despre cum au fost cheltuite fondurile publice,
absenta animozitatii personale fatd de reclamantul in procedurile nationale,
tonul echilibrat al articolului in intregime si investigatia serioasa si corecta
efectuatd inainte de publicarea articolului. Ziarul reclamant s-a referit la
faptul ca presedintele D.H. 1-a Tnsotit pe Presedintele Republicii Moldova in
diverse calatorii si la faptul ca D.H. a finantat o astfel de calatorie. /n fine, el
s-a mai referit la gravitatea sanctiunii impuse de instantele de judecata, care
a avut drept consecintd inchiderea ziarului reclamant. Aceastd consecintd
asupra ziarului reclamant a fost foarte previzibild pentru instantele de
judecatd nationale atunci cand ele au dispus acordarea compensatiilor
banesti.

25. Guvernul a recunoscut cd a avut loc o ingerintd in libertatea de
exprimare a ziarului reclamant, Tnsa a declarat ca aceasta a fost prevazuta de
lege, a urmarit scopul legitim de protectie a reputatiei altora si a fost
,hecesard Intr-o societate democratica”. Instantele de judecata au pronuntat
hotarari motivate, in care ele au tinut cont de cele doud valori concurente:
libertatea de exprimare si protectia reputatiei si au constatat ca a existat o
»hecesitate sociald imperioasd” de a impune ziarului reclamant plata



7 HOTARAREA TIMPUL INFO-MAGAZIN SI ANGHEL ¢. MOLDOVEI

amenzii. Instantele au constatat ca ziarul reclamant a depasit limitele criticii
admisibile prin lansarea unor atacuri nesustinute la adresa lui D.H. si prin
incalcarea, in acelasi timp, a principiilor concurentei loiale. Desi au
recunoscut rolul presei intr-o societate democratica, ele s-au bazat pe
»responsabilitatile si obligatiile speciale” aferente acestui rol, si anume pe
cele cu privire la cercetarea si verificarea detaliatd a materialelor publicate.
In observatiile sale, Guvernul s-a bazat pe acelasi pasaj ca si instantele de
judecata nationale (a se vedea paragraful 13 de mai sus).

B. Aprecierea Curtii

26. Dupa cum au recunoscut partile si Curtea este de acord, hotararile
instantelor judecatoresti nationale si obligarea ziarului reclamant sa
plateasca prejudicii au constituit un ,,amestec al autoritatilor publice” in
dreptul ziarului reclamant la libertatea de exprimare in sensul primului
paragraf al articolului 10. O astfel de ingerintd va constitui o violare a
articolului 10, cu exceptia cazului cand ea este ,prevazutd de lege”,
urmdreste un scop sau scopuri care sunt legitime in conformitate cu
paragraful 2 al articolului §i este ,,necesard intr-o societate democratica”
pentru a atinge un astfel de scop sau scopuri.

1. ,,Prevazuta de lege”

27. Curtea noteaza ca ingerinta pretinsa a avut o baza legala, si anume
articolul 16 al Codului civil (a se vedea paragraful 20 de mai sus). Curtea
considera cad aceastd prevedere este atat accesibild, cat si previzibild in
aplicarea sa. Prin urmare, Curtea conchide cd in aceastd cauzd ingerinfa a
fost ,,prevazuta de lege” 1n sensul articolului 10 § 2.

2. ,,Scopul legitim”

28. Nu se contesta de catre parti si Curtea este de acord ca ingerinfa a
urmarit scopul legitim de protectie a reputatiei lui D.H. Prin urmare, ramane
a fi examinat daca ingerinta a fost ,,necesara intr-o societate democratica”.

3., Necesarda intr-o societate democratica”

29. Principiile generale relevante au fost rezumate in hotararile Busuioc
v. Moldova (nr. 61513/00, §§ 56-62, 21 decembrie 2004) si Savitchi v.
Moldova (nr. 11039/02, §§ 43-50, 11 octombrie 2005).

30. Suplimentar, Curtea reitereaza ,,cd o posibild omisiune a unei
persoane publice de a respecta legile si normele care au scopul de a proteja
interese publice serioase, chiar §i n sfera privata, poate sd constituie, in
anumite circumstante, o chestiune de interes public legitim” (a se vedea
Fressoz and Roirev. France [GC], nr. 29183/95, § 50, ECHR 1999-1, si



HOTARAREA TIMPUL INFO-MAGAZIN SI ANGHEL ¢. MOLDOVEI 8

Tonsbergs Blad A.S. and Haukom v. Norway, nr. 510/04, § 87, ECHR
2007-...).

31. Curtea noteaza ca articolul a fost scris de un jurnalist si face referire
la rolul proeminent al presei intr-o societate democratica de a comunica idei
si opinii cu privire la chestiuni politice si la alte chestiuni de interes public
(a se vedea Sunday Times v. the United Kingdom (no. 1), hotarare din 26
aprilie 1979, Seria A nr. 30, § 65). Motive deosebit de serioase trebuie
aduse pentru orice masurd care afecteaza acest rol al presei si limiteaza
accesul la informatia pe care publicul are dreptul sd o primeasca (a se vedea,
printre multe altele, Oberschlick v. Austria (no. 1), hotarare din 23 mai
1991, Seria A nr. 204, § 58).

32. Desi Guvernul a declarat ca ziarul reclamant a avut intentia de a ataca
reputatia lui D.H. si de a incdlca regulile concurentei loiale, Curtea nu poate
fi de acord cu acest argument. Articolul a avut, in mod clar, mai degraba
scopul de a critica Guvernul pentru modul netransparent si ineficient de a
cheltui banii publici, ceea ce constituie o chestiune de interes public
veritabil, decat de a o critica pe D.H. Atentia a fost indreptatd asupra
cumpararii de automobile de catre Guvern si, dupa cum rezulta, in mod clar,
din articol, D.H. a fost implicata in astfel de tranzactii cu Guvernul de cel
putin doud ori. D.H. nu a pretins si instantele de judecatd nu au constatat ca
orice altd parte a articolului nu a corespuns realitatii, inclusiv declaratia ca
automobilele au fost supraevaluate si ca nu a fost publicata nicio invitatie
oficiald pentru licitatii, inainte de cumpdararea lotului de automobile de la
D.H., o practica care in sine ar putea, iIn mod legitim, sa trezeasca suspiciuni
ziarului reclamant in ceea ce priveste concurenta loiald. Prin urmare, Curtea
nu are nicio indoiald in ceea ce priveste buna-credintd a ziarului reclamant
la publicarea articolului.

33. Curtea reitereazd constatarea sa din hotararea Steel and Morris v. the
United Kingdom (nr. 68416/01, § 94, ECHR 2005-1I) ca:

Este adevarat faptul cd companiile publice mari se expun, in mod inevitabil si
constient, unei analize atente a actiunilor lor si, ca si in cazul oamenilor de afaceri
care le administreaza, limitele criticii acceptabile sunt mai largi in cazul unor astfel de
companii (a se vedea Fayed v. the United Kingdom, hotarare din 21 septembrie 1994,
Seria A nr. 294-B, p. 53, § 75). Totusi, pe langa interesul public de a avea dezbateri
deschise despre practicile de afaceri, existd §i un interes concurent de a proteja
succesul comercial si viabilitatea companiilor, in beneficiul actionarilor si al
angajatilor, dar si pentru o bunistare economicd mai largd. Prin urmare, Statul se
bucurad de o marja de apreciere in ceea ce priveste mijloacele pe care le acorda prin
legislatia nationald pentru a permite unei companii sa conteste adevarul acuzatiilor
care risca sa afecteze reputatia acesteia si limitele prejudiciului cauzat de acestea (a se
vedea Markt Intern Verlag GmbH and Klaus Beermann v. Germany, hotarare din
20 noiembrie 1989, Seria A nr. 165, pp. 19-21, §§ 33-38).

34. Curtea este congtientd ca, in aceastd cauza, D.H. nu poate fi
consideratd o companie mare similard celei din cauza Steel and Morris,
citatd mai sus. Prin urmare, ea ar trebui sd beneficieze de o protectie



9 HOTARAREA TIMPUL INFO-MAGAZIN SI ANGHEL ¢. MOLDOVEI

comparativ mai sporitd a reputatiei sale. Totusi, Curtea considera ca atunci
cand o companie privatd decide sa participe In tranzactii in care sunt
implicate fonduri publice considerabile, ea, Tn mod voluntar, se expune unei
analize mai largi din partea opiniei publice. In special, daca existd acuzatii
ca astfel de tranzactii au fost in detrimentul finantelor publice, o companie
trebuie sa accepte critica din partea publicului (a se vedea paragraful 30 de
mai sus). Curtea noteaza cd, in aceastd cauzd, opinia publicd putea fi, in
mod legitim, interesatd de integritatea tranzactiei, deoarece autoritatile
publice nu au dezvaluit niciun detaliu cu privire la cumpararea
automobilelor, cu atat mai mult cu cat presedintele D.H. detinea o functie
consultativa importantd in cadrul Guvernului (a se vedea paragraful 12 de
mai sus).

35. De asemenea, Curtea noteaza ca, la fel cum au facut si instantele de
judecata, la randul lor, Guvernul s-a bazat pe o parte a unei propozitii scoase
din context pentru a arata ca ingerinta in drepturile ziarului reclamant a fost
necesard (a se vedea paragrafele 13, 15 si 25 de mai sus). in acest sens,
Curtea reitereaza ca ea trebuie ,,s8 se uite la ingerinfa pretinsd in lumina
cauzei in intregime” (a se vedea, printre multe altele, Observer and
Guardian v. the United Kingdom, hotarare din 26 noiembrie 1991, Seria A
nr. 216, § 59). Partea din propozitie pe care s-au bazat autoritatile nationale
ar fi putut, intr-adevar, crea cititorului impresia ca D.H. i-a dat mita
Presedintelui Republicii Moldova, ceea ce constituie o acuzatie grava cu
privire la fapte. Totusi, atunci cand e citit in intregime, paragraful dezvaluie
pasii destul de multi facuti de ziarul reclamant pentru a avertiza cititorul
despre caracterul nesigur al zvonului in baza céruia el a raportat (a se vedea
paragraful 15 de mai sus).

36. In acest context, Curtea reitereaza ci, ca parte a rolului sau de ,,cine
de paza public”, raportarea de catre media despre ,,,,povesti” sau ,,zvonuri”
— care provin de la alte persoane decat reclamantul — sau despre ,,opinia
publicd”” urmeaza a fi protejatd daca acestea nu sunt complet lipsite de
temei (a se vedea Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, hotarare din 25 iunie
1992, Seria A nr. 239, § 65). Lipsa oricarei informatii detaliate despre
tranzactie din partea Guvernului sau a D.H., in pofida incercarilor ziarului
reclamant de a obtine astfel de detalii, si celelalte fapte, care nu au fost
contestate §i care au trezit suspiciuni legitime despre legalitatea tranzactiei
(a se vedea paragrafele 8, 12 si 32 de mai sus), ar fi putut, in mod rezonabil,
sa-l incurajeze pe jurnalist s raporteze cu privire la orice era disponibil,
inclusiv zvonuri care nu au fost confirmate.

37. Mai mult, Curtea considera ca numai o propozitie din fragmentul pe
care s-au bazat instantele de judecatd nationale, si anume acuzatia cu privire
la darea de mita, ar putea fi considerati o declaratie cu privire la fapte. In
acest sens, Curtea reitereaza ca 1n practica sa ea ,,a facut distinctie intre
declaratiile cu privire la fapte si judecatile de valoare. Existenta faptelor
poate fi doveditd, in timp ce adevdrul judecdtilor de valoare nu este



HOTARAREA TIMPUL INFO-MAGAZIN SI ANGHEL ¢. MOLDOVEI 10

susceptibil probatiunii. Cerinta de a dovedi adevarul unei judecdti de
valoare este imposibil de Indeplinit si incalca 1nsasi libertatea de opinie, care
este o parte fundamentald a dreptului garantat de articolul 10 (a se vedea
Jerusalem v. Austria, nr. 26958/95, § 42, ECHR 2001-I1 si Busuioc v.
Moldova, nr. 61513/00, § 61, 21 decembrie 2004). In ceea ce priveste partea
din propozitie in care se pretindea ce dorea sau ce intentii avea Presedintele
Republicii Moldova si care ar fi fost atitudinea lui fatd de o companie
privatd, aceasta constituia o judecatd de valoare care nu putea fi dovedita,
deoarece nimeni cu exceptia Presedintelui insusi nu putea sti cu certitudine,
iar ultimul nu a exprimat in public nicio opinie.

38. Curtea noteazd ca articolul a fost scris in contextul alegerilor
apropiate si ca el a pus in discutie atat posibilul motiv politic pentru
cumpararea automobilelor, cat si a recomandat alegatorilor, in mod expres,
ca 1n timpul alegerilor sa-i pedepseasca pe cei aflati la putere responsabili de
coruptia la nivel de stat (a se vedea paragraful 8§ de mai sus). Astfel,
articolul a continut o exprimare politica, care era criticd fatd de Guvern,
exprimare fatd de care ,,limitele criticii permise sunt mai largi” (a se vedea
Castells v. Spain, hotarare din 23 aprilie 1992, Seria A nr. 236, § 46).

39. In fine, Curtea noteaza ca ziarul reclamant a fost obligat sa plateasca
o amenda in marime de EUR 8,430 in urma careia ziarul a trebuit sa se
inchidd (a se vedea paragraful 24 de mai sus), un fapt care nu a fost
contestat de cdtre Guvern. Desi gravitatea amenzii este irelevantd pentru
solutia acestei cauze, Curtea ia notd de efectul sau de descurajare asupra
ziarului reclamant si de faptul cd impunerea acesteia a fost capabila ,,sa
descurajeze discutiile deschise cu privire la chestiuni de interes public” (a se
vedea Thorgeir Thorgeirson, citatd mai sus, § 68, si Cumpdnd and
Mazdre v. Romania [GC], nr.33348/96, § 114, ECHR 2004-XI) prin
reducerea definitiva la tdcere a unei voci disidente.

40. Avand in vedere cele de mai sus si luand in consideratie buna-
credintd a ziarului reclamant la raportarea unei chestiuni de interes public
veritabil, contextul factologic relevant si lipsa oricaror detalii despre
tranzactia dintre D.H. si Guvern, care trezeste, Tn mod legitim, suspiciuni cu
privire la legalitatea acesteia, si dat fiind omisiunea instantelor de judecata
nationale de a lua in consideratie in hotararile lor oricare din aceste
elemente, Curtea considera ca ingerinta in dreptul reclamantului la libertatea
de exprimare nu a fost ,,necesara intr-o societate democratica”.

41. Prin urmare, a avut loc o violare a articolului 10 al Conventiei.

III. APLICAREA ARTICOLULUI 41 AL CONVENTIEI

42. Articolul 41 al Conventiei prevede urmatoarele:

,Daca Curtea declara ca a avut loc o violare a Conventiei sau a protocoalelor sale si
daca dreptul intern al Inaltelor Parti Contractante nu permite decdt o inlaturare



11 HOTARAREA TIMPUL INFO-MAGAZIN SI ANGHEL ¢. MOLDOVEI

incompletd a consecintelor acestei violari, Curtea acorda partii lezate, daca este cazul,
o satisfactie echitabila.”

A. Prejudiciul

43. Reclamantul a pretins EUR 25,000 cu titlu de prejudiciu material si
moral. El a facut referire la inchiderea ziarului ca urmare a sechestrarii
contului siu bancar si impunerea unor prejudicii mari. In sustinerea
pretentiilor sale, ziarul reclamant a prezentat declaratiile cu privire la
veniturile sale pentru anii 2003 si 2004, potrivit carora el a avut venituri in
marime de EUR 85,000 si un profit de EUR 19,499 in anul 2003. Totusi, in
anul 2004 el a pierdut EUR 1,607, deoarece i-au fost luati bani din contul
sau si din cauza cheltuielilor angajate, desi a avut un venit de EUR 47,895
in primele cinci luni ale acelui an, inainte ca activitatea sa sa fie paralizata.
Suplimentar, in primele cinci luni ale anului 2004 au fost semnate contracte
cu terte parti, care garantau ziarului reclamant un venit suplimentar in
marime de EUR 7,100. Din cauza incetarii de facto a activitatii ziarului
reclamant, niciuna din plati nu a fost efectuata.

44. Guvernul a declarat cd ziarului reclamant nu 1 se cuvenea nicio
compensatie, deoarece nu a avut loc nicio incdlcare a drepturilor lui
garantate de Conventie si deoarece orice prejudiciu cauzat ziarului
reclamant a fost rezultatul propriilor lui actiuni abuzive si neprofesioniste.
De asemenea, el nu a fost de acord cu suma pretinsa si a declarat ca ziarul
reclamant nu era in drept s-o recupereze in lipsa probelor cu privire la
prejudicii. Guvernul a facut referire la jurisprudenta Curtii In care s-au
acordat sume mai mici dect cele pretinse de ziarul reclamant. in special, in
hotararea Kommersant Moldovy v. Moldova (nr. 41827/02, 9 ianuarie 2007),
a fost acordata suma de EUR 8,000, desi sanctiunea impusa reclamantului in
acea cauza a fost mult mai aspra (inchiderea ziarului) comparativ cu amenda
aplicata in aceasta cauza. Guvernul a cerut Curtii sd respingd pretentia
ziarului reclamant sau sa declare ca constatarea unei violdri constituie o
satisfactie echitabild suficienta.

45. Curtea noteaza ca, desi Guvernul a contestat, In principiu, dreptul
ziarului reclamant la prejudicii §i suma pretinsd, el nu a dat niciun detaliu
sau argument pentru a dovedi cd calculele facute de reclamant erau
incorecte. Curtea noteaza ca declaratiile cu privire la venituri sprijind
speranfa ziarului reclamant de a obtine profituri care sd depaseascd EUR
25,000. Totusi, ea considerd cd probele prezentate nu pot servi drept
cuantificare precisd a veniturilor ratate, deoarece performanta economica a
reclamantului ar fi putut fluctua pe parcursul celor patru ani in cauza (a se
vedea Kommersant Moldovy , citata mai sus, § 47).

46. Facand o evaluare generald, in mod echitabil, si ludnd in consideratie
pretentia generald a reclamantului formulata cu titlu de prejudiciu moral,



HOTARAREA TIMPUL INFO-MAGAZIN SI ANGHEL ¢. MOLDOVEI 12

Curtea acorda reclamantului EUR 12,000 (a se vedea Ukrainian Media
Group v. Ukraine, nr. 72713/01, § 75, 29 martie 2005).

B. Costuri si cheltuieli

47. Avocatul reclamantului a pretins EUR 5,080 cu titlu de costuri si
cheltuieli angajate in fata Curtii, dintre care EUR 5,000 au constituit
cheltuieli de reprezentare. Ziarul reclamant si avocatul acestuia au cerut ca
orice suma acordata cu titlu de cheltuieli de reprezentare sa fie platita direct
in contul avocatului, dat fiind posibilele dificultiti de a obtine banii in
circumstantele specifice ale acestei cauze.

48. Avocatul a prezentat o listd detaliatd si un contract potrivit carora
onorariul avocatului pentru o ord de lucru a fost de EUR 50-100, in functie
de activitate. El a declarat cd numarul de ore petrecute de el asupra cauzei
nu a fost excesiv si a fost justificat de complexitatea acesteia si de faptul ca
observatiile au trebuit scrise in limba engleza.

49. In ceea ce priveste onorariul perceput pentru o ord de lucru in marime
de EUR 60, avocatul a declarat ca acesta a fost in limitele onorariilor pentru
o ord de lucru recomandate de catre Baroul Avocatilor din Republica
Moldova, care constituiau EUR 40-150.

50. Guvernul nu a fost de acord cu suma pretinsd pentru reprezentare. El
a considerat-o excesiva si a sustinut cd suma pretinsd de avocat nu a fost
suma care i-a fost in realitate platitd lui de catre ziarul reclamant. El a
contestat numarul de ore lucrate de avocatul reclamantului si onorariul pe
ord perceput de acesta. De asemenea, el a sustinut ca ratele recomandate de
Baroul Avocatilor din Republica Moldova erau prea inalte in comparatie cu
salariul mediu lunar din Republica Moldova si a facut referire la caracterul
non-profit al organizatiei ,,Juristii pentru drepturile omului”.

51. Curtea reitereaza ca, pentru ca costurile si cheltuielile sa fie
rambursate 1n temeiul articolului 41, trebuie stabilit daca ele au fost
realmente angajate, necesare si rezonabile ca marime (a se vedea, spre
exemplu, Amihalachioaie v. Moldova, nr. 60115/00, § 47, ECHR 2004-...).

52. In aceastd cauzi, avand in vedere lista detaliati prezentati si
complexitatea cauzei, Curtea acordd reclamantului EUR 1,800 cu titlu de
costuri si cheltuieli.

C. Dobanda de intarziere

53. Curtea considera ca este corespunzator ca dobanda de intarziere sa fie
calculata in functie de rata minima a dobanzii la creditele acordate de Banca
Centrala Europeana, la care vor fi adaugate trei procente.



13 HOTARAREA TIMPUL INFO-MAGAZIN SI ANGHEL ¢. MOLDOVEI

DIN ACESTE MOTIVE, CURTEA, IN UNANIMITATE,

1. Decide sa scoatd de pe rolul sdu partea cererii care se refera la pretentia
formulatd de dra Alina Anghel;

2. Declara cererea, in masura in care ea se referd la ziarul reclamant,
admisibila;

3. Hotaraste ca a avut loc o violare a articolului 10 al Conventiei,

4. Hotaraste
(a) ca statul parat trebuie sa plateasca reclamantului, in termen de trei
luni de la data la care hotdrarea devine definitiva in conformitate cu
articolul 44 § 2 al Conventiei, urmatoarele sume, care sa fie convertite in
valuta nationala a statului parat conform ratei aplicabile la data
executarii hotrarii:
(i) EUR 12,000 (doisprezece mii euro) cu titlu de prejudiciu
material i moral;
(i) EUR 1,800 (o mie opt sute euro) cu titlu de costuri si
cheltuieli;
(ii1) orice taxa care poate fi perceputa la sumele de mai sus;
(b) ca, de la expirarea celor trei luni mentionate mai sus pana la
executarea hotararii, urmeaza sa fie platitd o dobanda la sumele de mai
sus egald cu rata minima a dobanzii la creditele acordate de Banca
Centrala Europeana pe parcursul perioadei de intarziere, plus trei
procente;

5. Respinge restul pretentiilor reclamantului cu privire la satisfactia
echitabila.

Redactata in limba engleza si comunicata in scris la 27 noiembrie 2007,
in conformitate cu articolul 77 §§ 2 si 3 al Regulamentului Curtii.

T.L. EARLY Nicolas BRATZA
Grefier Presedinte



