
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  

 
 

 
 
 
 

SECŢIUNEA A PATRA 
 
 
 
 

CAUZA FLUX ŞI SAMSON c. MOLDOVEI 
 

(Cererea nr. 28700/03) 
 
 
 
 
 

HOTĂRÂRE 
 
 

STRASBOURG 
 

23 octombrie 2007 
 
 
 

DEFINITIVĂ 
 

23/01/2008 
 
 

Această hotărâre poate fi subiect al revizuirii editoriale. 



 HOTĂRÂREA FLUX ŞI SAMSON c. MOLDOVEI  
  
1 

În cauza Flux şi Samson c. Moldovei, 
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţiunea a Patra), întrunită în 

cadrul unei Camere compuse din: 
 Sir Nicolas BRATZA, Preşedinte, 
 Dl J. CASADEVALL, 
 Dl G. BONELLO, 
 Dl K. TRAJA, 
 Dl S. PAVLOVSCHI, 
 Dl L. GARLICKI, 
 Dra L. MIJOVIĆ, judecători, 

şi dl T.L. EARLY, Grefier al Secţiunii,  
Deliberând la 2 octombrie 2007 în şedinţă închisă,  
Pronunţă următoarea hotărâre, care a fost adoptată la acea dată: 

PROCEDURA  

1. La originea cauzei se află o cerere (nr. 28700/03) depusă împotriva 
Republicii Moldova la Curte, în conformitate cu prevederile articolului 34 al 
Convenţiei pentru Apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor 
Fundamentale („Convenţia”), de către un ziar din Republica Moldova, Flux 
(„ziarul reclamant”), şi dra Aurelia Samson („al doilea reclamant”), la 13 
mai 2003. 

2.  Reclamanţii au fost reprezentaţi de către dl V. Gribincea de la „Juriştii 
pentru drepturile omului”, o organizaţie non-guvernamentală cu sediul în 
Chişinău. Guvernul Republicii Moldova („Guvernul”) a fost reprezentat de 
către Agentul său la acea dată, dl V. Pârlog.    

3. Ziarul reclamant a pretins, în special, că dreptul său la libertatea de 
exprimare a fost încălcat ca rezultat al hotărârilor judecătoreşti pronunţate în 
cadrul procedurilor în defăimare iniţiate împotriva lui. Al doilea reclamant a 
pretins o încălcare a dreptului său la reputaţie, ceea ce contravine articolului 
8 al Convenţiei.  

4. Cererea a fost repartizată Secţiunii a Patra a Curţii. La 9 februarie 
2006, Preşedintele Secţiunii a decis să comunice Guvernului cererea. În 
conformitate cu prevederile articolului 29 § 3 al Convenţiei, s-a decis 
examinarea fondului cererii concomitent cu admisibilitatea acesteia.  



 HOTĂRÂREA FLUX ŞI SAMSON c. MOLDOVEI  
 

2 

ÎN FAPT 

I.  CIRCUMSTANŢELE CAUZEI  

5.  Faptele cauzei, aşa cum au fost prezentate de părţi, pot fi rezumate în 
felul următor. 

6.  La 13 decembrie 2001, ziarul reclamant a publicat un articol bazat pe o 
expunere făcută de dna Z. Samson despre fiica sa (al doilea reclamant). 
Articolul descria problemele celui de-al doilea reclamant cu vecinul său, 
G.C., fostul ministru al Construcţiilor. 

7.  G.C. a iniţiat proceduri judecătoreşti, pretinzând prejudicii pentru 
defăimare. El nu a specificat care părţi din articol le-a considerat 
defăimătoare. Înainte ca prima instanţă să pronunţe hotărârea sa, la cererea 
celui de-al doilea reclamant şi a lui G.C., ziarul reclamant a publicat scuze la 
adresa lui G.C.  

8.  La 17 octombrie 2002, Judecătoria sectorului Buiucani a admis în parte 
pretenţia lui G.C., datorită publicării scuzelor, şi a indicat ziarului să publice o 
dezminţire pe aceeaşi pagină ca şi articolul iniţial şi să plătească prejudicii şi 
taxa de stat în sumă totală de 1,404 lei moldoveneşti (MDL), echivalentul a 
105 euro (EUR). 

9.  Instanţa de judecată a constatat că următoarea „informaţie” din articol 
nu „corespundea adevărului”: 

„un fost demnitar de stat îşi înalţă castele”, „vecinii spun că el le dă în chirie, 
agonisind o groază de bani”, „ex-ministrul Construcţiilor, G.C., a hotărât să se 
îmbogăţească pe sărăcia altora”, „prin diferite metode acesta îi forţa pe bătrânii care 
locuiau într-o curte cu [cel de-al doilea reclamant], să-şi părăsească casele în schimbul 
unor sume mizere”, „el i-a spus [celui de-al doilea reclamant] că îşi va atinge scopul cu 
orice preţ” şi „că-i va face viaţa imposibilă”. 

10.  Articolul mai conţinea următoarele declaraţii, dintre care niciuna nu a 
fost considerată de instanţele de judecată ca necorespunzând adevărului: 

 „una dintre aceste căsuţe atrăgătoare ale G.C. a fost construită lângă casa [celui de-al 
doilea reclamant]” şi „se înălţa mult deasupra casei sale”; „pentru a-şi extinde avuţiile, 
G.C. a dărâmat saraiul [celui de-al doilea reclamant]”; „faptul că [G.C.] deţine trei 
apartamente, nu-l va opri să facă rost şi de al patrulea”. 

Articolul mai releva neîncrederea [celui de-al doilea reclamant] în 
capacitatea sistemului judecătoresc de a-l proteja de un vecin mult mai 
înstărit. A fost publicată o fotografie a casei celui de-al doilea reclamant şi a 
lui G.C. Articolul se sfârşea cu opinia lui G.C. cu privire la acel subiect, care 
a fost exprimată prin telefon, şi cu un rezumat al câtorva documente expediate 
de acesta prin fax, care sugerau că cel de-al doilea reclamant a încălcat unele 
din obligaţiile sale legale. 

11.  Instanţa de judecată a constatat că menţionarea repetată a funcţiei de 
ministru ocupată anterior de G.C. a sporit prejudiciul cauzat acestuia şi a 



 HOTĂRÂREA FLUX ŞI SAMSON c. MOLDOVEI  
  
3 

constatat că nu existau probe că acesta ar fi folosit în mod ilegal funcţia sa 
anterioară. 

12.  În apel, ziarul reclamant a susţinut că declaraţiile făcute erau judecăţi 
de valoare, care nu erau susceptibile de a fi probate. De asemenea, el s-a plâns 
că instanţa de judecată a avut o atitudine favorabilă faţă de G.C., identificând 
din propria iniţiativă unele expresii ca fiind defăimătoare, chiar dacă G.C. nu 
le-a indicat. Mai mult, el a menţionat că nu a urmat nicio reacţie la faptul că 
dna Z. Samson şi-a confirmat declaraţiile sale în instanţa de judecată. 

13.  La 14 ianuarie 2003, Tribunalul Chişinău a menţinut hotărârea 
judecătorească, respingând mai multe argumente ale ziarului şi constatând că 
„...informaţia expusă în articol a servit drept temei pentru o eventuală 
propunere de demisie a lui [G.C.]”. Argumentul că articolul reproducea 
opiniile vecinilor lui G.C. a fost respins, deoarece ziarul le-a publicat. De 
asemenea, instanţa de judecată a presupus că două pasaje (şi anume „el i-a 
spus [celui de-al doilea reclamant] că îşi va atinge scopul cu orice preţ” şi 
„că-i va face viaţa imposibilă”) puteau fi făcute doar de cel de-al doilea 
reclamant. 

14.  În recursul ce a urmat (din 30 ianuarie 2003 şi 3 martie 2003), ziarul 
reclamant a susţinut că câţiva vecini ai celui de-al doilea reclamant au fost 
evacuaţi din casele lor, că unul din ei a fost lăsat fără loc de trai şi că G.C. a 
devenit proprietarul acelor case. De asemenea, el a susţinut că, deşi potrivit 
legislaţiei naţionale G.C. trebuia să dovedească faptul că cel de-al doilea 
reclamant a făcut cele două declaraţii în cauză, instanţa de judecată, pur şi 
simplu, a presupus că acesta le-a făcut. 

15.  La 20 martie 2003, Curtea de Apel a menţinut hotărârea 
judecătorească. Ea a respins recursul ziarului ca nefondat şi tardiv, fără a da 
detalii cu privire la această concluzie. 

II. DREPTUL INTERN RELEVANT 

16. Dreptul intern relevant a fost expus în hotărârea Busuioc v. Moldova 
(nr. 61513/00, § 39, 21 decembrie 2004).  

ÎN DREPT 

17. Ziarul reclamant a pretins o încălcare a drepturilor sale garantate de 
articolul 10 al Convenţiei, care prevede următoarele: 

„1.  Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde 
libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau de a comunica informaţii ori idei fără 
amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine seama de frontiere. Prezentul articol nu 
împiedică statele să supună societăţile de radiodifuziune, de cinematografie sau de 
televiziune unui regim de autorizare. 



 HOTĂRÂREA FLUX ŞI SAMSON c. MOLDOVEI  
 

4 

2.  Exercitarea acestor libertăţi ce comportă îndatoriri şi responsabilităţi, poate fi 
supusă unor formalităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni prevăzute de lege, care 
constituie măsuri necesare, într-o societate democratică, pentru securitatea naţională, 
integritatea teritorială sau siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea infracţiunilor, 
protecţia sănătăţii sau a moralei, protecţia reputaţiei sau a drepturilor altora, pentru a 
împiedica divulgarea de informaţii confidenţiale sau pentru a garanta autoritatea şi 
imparţialitatea puterii judecătoreşti.” 

I. ADMISIBILITATEA  

18. Curtea notează că, în observaţiile sale din 4 septembrie 2006, ziarul 
reclamant a solicitat Curţii să lase fără examinare pretenţiile sale formulate în 
temeiul articolelor 6 şi 13 ale Convenţiei şi în temeiul articolului 1 al 
Protocolului nr. 1 la Convenţie. În aceleaşi observaţii, cel de-al doilea 
reclamant a solicitat Curţii să lase fără examinare pretenţia sa formulată în 
temeiul articolul 8 al Convenţiei, deoarece, între timp, el a soluţionat 
conflictul cu vecinul său. Prin urmare, Curtea nu va examina aceste pretenţii. 

19.  Curtea consideră că pretenţia ziarului reclamant formulată în temeiul 
articolului 10 al Convenţiei ridică chestiuni de drept, care sunt suficient de 
serioase încât determinarea lor să depindă de o examinare a fondului. Niciun 
temei pentru a declara această pretenţie inadmisibilă nu a fost stabilit. Prin 
urmare, Curtea o declară admisibilă. În conformitate cu decizia sa de a aplica 
articolul 29 § 3 al Convenţiei (a se vedea paragraful 4 de mai sus), Curtea va 
purcede imediat la examinarea fondului acestei pretenţii. 

II. PRETINSA VIOLARE A ARTICOLULUI 10 AL CONVENŢIEI 

20. Părţile au fost de acord că, în această cauză, a avut loc o ingerinţă în 
libertatea de exprimare a ziarului reclamant, că aceasta a fost prevăzută de 
lege şi a urmărit un scop legitim, în sensul articolului 10 § 2 al Convenţiei. 
Sarcina Curţii este de a stabili dacă ingerinţa a fost „necesară într-o societate 
democratică”.  

21.  Curtea se referă la principiile generale aplicabile stabilite în 
jurisprudenţa sa cu privire la libertatea de exprimare (a se vedea, printre multe 
altele, Sunday Times v. the United Kingdom (no. 1), hotărâre din 26 aprilie 
1979, Seria A nr. 30; Busuioc v. Moldova, nr. 61513/00, 21 decembrie 2004 
şi Saviţchi v. Moldova, nr. 11039/02, 11 octombrie 2005). 

22.  Curtea notează că ziarul reclamant a fost amendat pentru că nu a putut 
să probeze veridicitatea câtorva declaraţii făcute în ediţia sa din 13 decembrie 
2001 (a se vedea paragraful 9 de mai sus). Ziarul reclamant a susţinut în faţa 
instanţelor de judecată naţionale că majoritatea declaraţiilor erau judecăţi de 
valoare care, în principiu, nu pot fi probate. În recurs, el s-a referit la câteva 
fapte suplimentare care, în opinia sa, susţineau judecăţile de valoare făcute (a 
se vedea paragraful 14 de mai sus). 



 HOTĂRÂREA FLUX ŞI SAMSON c. MOLDOVEI  
  
5 

23.  Curtea notează că nicio instanţă de judecată naţională nu a răspuns la 
aceste argumente prin verificarea faptului dacă declaraţiile puteau fi considerate 
judecăţi de valoare sau prin verificarea veridicităţii faptelor suplimentare, la 
care s-a referit ziarul reclamant. Curtea reiterează că existenţa faptelor poate fi 
dovedită, în timp ce adevărul judecăţilor de valoare nu este susceptibil 
probaţiunii. Cerinţa de a dovedi adevărul unei judecăţi de valoare este imposibil 
de îndeplinit şi încalcă însăşi libertatea de opinie, care este o parte 
fundamentală a dreptului garantat de articolul 10 (a se vedea Jerusalem v. 
Austria, nr. 26958/95, § 42, ECHR 2001-II şi Busuioc, citată mai sus, § 61), 
deşi chiar şi o judecată de valoare fără niciun substrat factologic care s-o 
susţină poate fi excesivă (a se vedea Oberschlick v. Austria (no. 2), hotărâre din 
1 iulie 1997, Reports of Judgments and Decisions 1997-IV, p. 1276, § 33). 

24.  Curtea consideră că pasajele „un fost demnitar de stat îşi înalţă castele” 
şi „ex-ministrul construcţiilor, G.C., a hotărât să se îmbogăţească pe sărăcia 
altora” sunt judecăţi de valoare care exprimau opinia ziarului despre lucrările 
de construcţie ale lui G.C. şi consecinţele lor asupra vecinilor lui. Mai mult, 
aceste opinii s-au bazat pe fapte, care nu s-a dovedit că au fost neadevărate, 
unele fiind menţionate chiar în articol (a se vedea paragraful 10 de mai sus), iar 
la altele s-a făcut referire pe parcursul procedurilor (a se vedea paragraful 14 de 
mai sus). În astfel de circumstanţe, Curtea consideră că de la ziar nu se putea 
cere să probeze veridicitatea judecăţilor de valoare făcute de el şi că, mai mult, 
opiniile sale nu au fost lipsite de un substrat factologic. 

25.  De asemenea, Curtea notează că instanţele de judecată naţionale nu au 
reacţionat la confirmarea propriilor declaraţii date ziarului, făcută de mama 
celui de-al doilea reclamant. Curtea consideră că, cerând reclamantului să 
dovedească adevărul declaraţiilor sale şi în acelaşi timp ignorând probele 
prezentate în susţinerea declaraţiilor sale şi, astfel, a veridicităţii lor, constatarea 
instanţelor de judecată moldoveneşti că declaraţia a fost defăimătoare nu poate 
fi considerată ca fiind necesară într-o societate democratică (a se vedea 
Jerusalem v. Austria, citată mai sus, §§ 45-46, Saviţchi, citată mai sus, § 59 şi 
Busuioc, citată mai sus, § 88). 

26.  De asemenea, Curtea ia în consideraţie tonul echilibrat al articolului. 
După ce a prezentat opinia unei părţi, el, de asemenea, a informat cititorul 
despre versiunea celeilalte părţi şi s-a referit la nişte documente care sugerau că 
şi cel de-al doilea reclamant a încălcat anumite obligaţii legale (a se vedea 
paragraful 10 de mai sus). Având în vedere cele de mai sus, Curtea este 
convinsă de buna-credinţă a ziarului şi de faptul că el a acţionat în conformitate 
cu principiile jurnalismului responsabil (a se vedea Bladet Tromsø and 
Stensaas v. Norway [GC], nr. 21980/93, § 63, ECHR 1999-III), deşi a recurs la 
„un grad de exagerare sau chiar provocare”, care trebuia protejat (a se vedea 
Prager and Oberschlick v. Austria, hotărâre din 26 aprilie 1995, Seria A nr. 
313, § 38). 

27.  In fine, trebuie notat faptul că articolul a pus în discuţie chestiuni de un 
veritabil interes public, şi anume pretinsele abuzuri ale unui fost demnitar de 



 HOTĂRÂREA FLUX ŞI SAMSON c. MOLDOVEI  
 

6 

stat şi incapacitatea sistemului judecătoresc de a reacţiona adecvat la un astfel 
de pretins abuz. De asemenea, el a redat opiniile unor terţe persoane, indicând, 
în mod clar, acest lucru cititorului. Acest lucru este de o relevanţă specifică în 
ceea ce priveşte următoarele pasaje din articol „vecinii spun că el le dă în 
chirie, agonisind o groază de bani”, „el i-a spus [celui de-al doilea reclamant] 
că îşi va atinge scopul cu orice preţ” şi „că-i va face viaţa imposibilă”.  

Curtea reiterează că pedepsirea unui jurnalist pentru că a ajutat la 
răspândirea declaraţiilor făcute de o altă persoană … ar afecta serios contribuţia 
presei la discutarea chestiunilor de interes public şi nu ar trebui să fie admisă 
decât dacă există motive deosebit de întemeiate pentru a face acest lucru (a se 
vedea Jersild v. Denmark, hotărâre din 23 septembrie 1994, Seria A nr. 298, § 
35 şi Thoma v. Luxembourg, nr. 38432/97, § 62, ECHR 2001-III). În această 
cauză, dat fiind tonul echilibrat al articolului, Curtea nu vede motive atât de 
întemeiate pentru ingerinţa în libertatea de exprimare a ziarului. 

28.  Având în vedere cele de mai sus şi faptul că orice prejudiciu cauzat 
reputaţiei lui G.C. a fost înlăturat prin publicarea promptă a scuzelor (a se 
vedea paragraful 7 de mai sus), Curtea conchide că ingerinţa nu a corespuns 
unei necesităţi sociale imperioase şi, astfel, nu a fost necesară într-o societate 
democratică. Prin urmare, a avut loc o violare a articolului 10 al Convenţiei.  

III. APLICAREA ARTICOLULUI 41 AL CONVENŢIEI 

29.  Articolul 41 al Convenţiei prevede următoarele:  

„Dacă Curtea declară că a avut loc o violare a Convenţiei sau a protocoalelor sale şi dacă 
dreptul intern al Înaltelor Părţi Contractante nu permite decât o înlăturare incompletă a 
consecinţelor acestei violări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este cazul, o satisfacţie 
echitabilă.” 

A.  Prejudiciul material 

30.  Ziarul reclamant a pretins EUR 112 cu titlu de prejudiciu material, 
reprezentând amenda şi taxa de stat plătită de el. 

31.  Guvernul a susţinut că nu a existat o legătură cauzală între pretinsa 
violare şi pretenţiile ziarului reclamant. 

32.  Curtea consideră pretenţia ziarului reclamant ca fiind întemeiată şi o 
admite în întregime.  

B.  Prejudiciul moral 

33.  Ziarul reclamant a mai pretins EUR 5,000 cu titlu de prejudiciu moral, 
referindu-se la sumele acordate de Curte în cauzele anterioare cu privire la 
articolul 10. 

34.  Guvernul nu a fost de acord şi a susţinut că nu a fost prezentată nicio 
probă cu privire la prejudiciul moral. 



 HOTĂRÂREA FLUX ŞI SAMSON c. MOLDOVEI  
  
7 

35.  Având în vedere că ea a constatat o violare a articolului 10 al 
Convenţiei, Curtea consideră că acordarea compensaţiilor cu titlu de prejudiciu 
moral este justificată în această cauză. Făcând o evaluare în bază echitabilă, 
Curtea acordă ziarului reclamant EUR 3,000 (a se vedea Savitchi, citată mai 
sus, § 64; Ukrainian Media Group v. Ukraine, nr. 72713/01, § 75, 29 martie 
2005 şi Kommersant Moldovy v. Moldova, nr. 41827/02, §§ 49 şi 52, 9 ianuarie 
2007). 

C.  Costuri şi cheltuieli 

36.  Avocatul ziarului reclamant a pretins EUR 1,665 cu titlu de costuri şi 
cheltuieli angajate în faţa Curţii. El a prezentat o listă detaliată a orelor lucrate, 
potrivit căreia el a prestat 27.75 ore lucrând asupra cauzei, fiind perceput un 
onorariu de EUR 60 pe oră. Calculele din lista detaliată nu au inclus timpul 
lucrat asupra pretenţiilor formulate în temeiul articolelor 6, 8 şi 13 ale 
Convenţiei, precum şi al articolului 1 al Protocolului nr. 1 la Convenţie, care 
ulterior au fost retrase de ziarul reclamant. 

37.  În ceea ce priveşte onorariul de EUR 60 perceput pe oră, avocatul a 
susţinut că acesta a fost în limitele ratelor recomandate de Baroul Avocaţilor 
din Republica Moldova, care erau de EUR 40-150. De asemenea, el a făcut 
referire la costul înalt al vieţii în Chişinău, dând ca exemple preţurile la locuinţe 
şi benzină. 

38.  Guvernul nu a fost de acord cu suma pretinsă pentru reprezentare. El a 
considerat-o excesivă şi a susţinut că suma pretinsă de avocat nu a fost suma 
care a fost în realitate plătită lui de către ziarul reclamant. El a contestat 
numărul de ore lucrate de avocatul ziarului reclamant şi onorariul perceput pe 
oră de acesta. De asemenea, el a susţinut că ratele recomandate de Baroul 
Avocaţilor din Republica Moldova erau prea înalte în comparaţie cu salariul 
mediu lunar din Republica Moldova şi a făcut referire la caracterul non-profit al 
organizaţiei „Juriştii pentru drepturile omului”. 

39.  Curtea reiterează că, pentru ca costurile şi cheltuielile să fie rambursate 
în temeiul articolului 41, trebuie stabilit dacă ele au fost necesare, realmente 
angajate şi rezonabile ca mărime (a se vedea, spre exemplu, Amihalachioaie v. 
Moldova, nr. 60115/00, § 47, ECHR 2004-III). 

40.  Rambursarea onorariilor nu poate fi limitată doar la acele sume care au 
fost deja plătite de către reclamant avocatului său; într-adevăr, o asemenea 
interpretare ar descuraja mulţi avocaţi să reprezinte în faţa Curţii reclamanţi 
mai puţin înstăriţi. În orice caz, Curtea întotdeauna a acordat costuri şi 
cheltuieli în situaţii când onorariile nu au fost plătite de reclamanţi avocaţilor 
lor înainte de hotărârea Curţii (a se vedea, printre altele, Ilaşcu and Others v. 
Moldova and Russia [GC], nr. 48787/99, § 493, ECHR 2004-VII şi Christian 
Democratic People's Party v. Moldova, nr. 28793/02, § 85, ECHR 2006-...). 



 HOTĂRÂREA FLUX ŞI SAMSON c. MOLDOVEI  
 

8 

41. În această cauză, având în vedere lista detaliată prezentată şi 
complexitatea cauzei, Curtea acordă avocatului ziarului reclamant EUR 1,000 
cu titlu de costuri şi cheltuieli. 

C. Dobânda de întârziere 

42. Curtea consideră că este corespunzător ca dobânda de întârziere să fie 
calculată în funcţie de rata minimă a dobânzii la creditele acordate de Banca 
Centrală Europeană, la care vor fi adăugate trei procente. 

DIN ACESTE MOTIVE, CURTEA, ÎN UNANIMITATE, 

1.  Declară cererea admisibilă;  
 
2.  Hotărăşte că a avut loc o violare a articolului 10 al Convenţiei; 
 
3.  Hotărăşte 

(a) că statul pârât trebuie să plătească ziarului reclamant, în termen de 
trei luni de la data la care această hotărâre devine definitivă în conformitate 
cu articolul 44 § 2 al Convenţiei, EUR 112 (o sută doisprezece euro) cu titlu 
de prejudiciu material, EUR 3,000 (trei mii euro) cu titlu de prejudiciu 
moral şi EUR 1,000 (o mie euro) cu titlu de costuri şi cheltuieli, care să fie 
convertite în valuta naţională a statului pârât conform ratei aplicabile la data 
executării hotărârii, plus orice taxă care poate fi percepută; 
(b)  că, de la expirarea celor trei luni menţionate mai sus până la 
executarea hotărârii, urmează să fie plătită o dobândă la sumele de mai sus 
egală cu rata minimă a dobânzii la creditele acordate de Banca Centrală 
Europeană pe parcursul perioadei de întârziere, plus trei procente; 

 
4.  Respinge restul pretenţiilor ziarului reclamant cu privire la satisfacţia 

echitabilă.  

Redactată în limba engleză şi comunicată în scris la 23 octombrie 2007, în 
conformitate cu articolul 77 §§ 2 şi 3 al Regulamentului Curţii. 

 T.L. EARLY Nicolas BRATZA 
 Grefier Preşedinte 

  


