
 

 

 
 

SECŢIUNEA A PATRA 
 
 
 
 
 
 
 
 

 FLUX c. MOLDOVEI (nr. 7) 
 

(Cererea nr. 25367/05) 
 
 
 
 
 
 
 

HOTĂRÎRE 
 
 
 

STRASBOURG 
 

24 noiembrie 2009 
 

DEFINITIVĂ 
la 24 Februarie 2010 

potrivit articolului 44 § 2 (b) din Convenţie 
Această hotărâre poate fi supusă unei revizuiri editoriale. 





 HOTĂRÎREA FLUX C. MOLDOVEI (nr. 7)  1 

În cauza Flux c. Moldovei (nr. 7), 
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţiunea a patra), statuînd în 

Camera compusă din: 
 Nicolas Bratza, Preşedinte, 
 Lech Garlicki, 
 Giovanni Bonello, 
 Ljiljana Mijović, 
 Ján Šikuta, 
 Mihai Poalelungi, 
 Nebojša Vučinić, judecători, 
and Fatoş Aracı, Grefier adjunct al Secţiunii, 

Deliberînd cu uşile închise la 3 noiembrie 2009,  
Pronunţă următoarea hotărîre, care a fost adoptată la aceeaşi dată: 

PROCEDURA 

1.  Cauza a fost iniţiată printr-o cerere (nr. 25367/05) depusă împotriva 
Republicii Moldova potrivit articolului 34 din Convenţia pentru Apărarea 
Drepturilor Omului şi a Libertăţilor Fundamentale (“Convenţia”), de către 
Flux, un ziar înregistrat în Moldova (“ziarul reclamant”) la 28 iunie 2005. 

2.  Ziarul reclamant, a fost reprezentat de dl V. Gribincea de la 
organizaţia nonguvernamentală Juriştii pentru Drepturile Omului situată în 
Chişinău, şi dl L. Cazan, avocat ce îşi desfăşoară activitatea în Chişinău. 
Guvernul Republicii Moldova (“Guvernul”) a fost reprezentat de Agentul 
său, dl. V. Grosu. 

3. Ziarul reclamant a invocat, în particular, că dreptul său la libertatea de 
exprimare a fost încălcat în rezultatul sancţiunii aplicate de instanţele 
judecătoreşti naţionale după publicarea unui articol.  

4. Cererea a fost repartizată Secţiunii a Patra a Curţii. La  7 februarie 
2007 Preşedintele Secţiunii a decis să comunice cererea Guvernului. Potrivit 
prevederilor articolului 29 § 3 din Convenţie, s-a decis examinarea fondului 
cererii o dată cu admisibilitatea acesteia. 

ÎN FAPT 

I.  CIRCUMSTANŢELE CAUZEI  

5.   Circumstanţele cauzei după cum au fost prezentate de către ziarul 
reclamant, pot fi rezumate după cum urmează.  



2 HOTĂRÎREA FLUX C. MOLDOVEI (nr. 7)  

6.  La începutul lunii martie 2004 un depozit care aparţinea 
Parlamentului în Chişinău a fost transformat în patru apartamente. La 18 
martie 2004 dl Vlad Cubreacov, membru al Parlamentului, a solicitat 
conducerii Parlamentului să i se permită accesul la informaţia cu referire la 
modul în care deputaţilor din cele patru parlamente alese din data 
proclamării independenţei Moldovei le-a fost acordat ajutor din banii 
publici şi dacă acesta a fost corect. El nu a obţinut acces la acea informaţie.   

7. La 9 aprilie 2004 ziarul reclamant a publicat un articol denumit „Încă 
patru comunişti s-au pricopsit cu case din banii noştri”.  Articolul informa 
cititorii despre apartamentele construite în fostul depozit al Parlamentului. 
Ziariştii au vizitat apartamentele şi au văzut lucrătorii care finisau 
reparaţiile. Ele erau aproape finisate, din moment ce ţevile şi contoarele 
pentru apă erau deja instalate. Autorul a adăugat că: 

“Potrivit unor surse din Parlament, care au solicitat anonimatul, printre viitorii 
proprietari ai apartamentelor respective se numără V.S., preşedintele fracţiunii 
comuniste în Parlament, C.G., şeful aparatului Parlamentului, şi M.R., preşedintele 
raionului Floreşti”. 

8. În articol se menţiona că ziarul a încercat să verifice această informaţie 
şi să-l contacteze pe V.S. la telefonul mobil şi la telefonul de la serviciu, dar 
nu l-a găsit, secretarul său răspundea că acesta era ocupat. Tentativele de a 
contacta speakerul Parlamentului sau consilierul acesteia, precum şi 
adjunctul speakerului nu au avut nici un rezultat. Dl Ş. Secăreanu, deputat, a 
informat ziarul că C.G. şi M.C., alt adjunct al speakerului în Parlament, că 
Parlamentul a plătit pentru apartamente.   

9. În continuare, în articol se enumerau toate tentativele de a descoperi 
informaţia despre sursele de finanţare pentru cele patru apartamente noi de 
la alţi funcţionari de stat, inclusiv C.G., care nu au putut fi contactaţi. Ziarul 
a concluzionat că nici unul dintre funcţionarii de stat nu le-a oferit 
posibilitatea să verifice informaţia cu privire la viitorii proprietari ai 
apartamentelor. De asemenea, se menţiona că cu trei ani mai devreme E.O., 
un speaker al parlamentului şi membrul partidului la putere, a obţinut într-
un mod similar, un apartament cu mărimea de 200 m.p. în acelaşi fost 
depozit. În articol s-au descris eforturile dlui Secăreanu să obţină informaţia 
privind controlul financiar efectuat la Parlament şi Preşedenţie de la 
Preşedintele Curţii de Conturi, informaţie care a fost restricţionată de 
ultimul, fiind descrisă la fel şi eforturile sale să obţină acea informaţie de la 
conducerea Parlamentului.   

În încheiere, în articol s-a făcut referire la interpelarea dlui Cubreacov 
din 18 martie 2004 (a se vedea paragraful 6 supra) şi interpelarea sa din 
2002 ca să obţină aceeaşi informaţie. Două fotografii cu exteriorul şi 
interiorul apartamentelor au fost inserate în articol. 

10. La 5 mai 2004 V.S. a iniţiat o acţiune în judecată împotriva ziarului 
reclamant, invocînd că prin articolul respectiv a fost defăimat şi mai cu 
seamă prin fraza citată supra (a se vedea paragraful 7 supra). 



 HOTĂRÎREA FLUX C. MOLDOVEI (nr. 7)  3 

11. Ziarul reclamant a afirmat în prima instanţă de judecată că a publicat 
opiniile persoanelor terţe asupra unei probleme de interes major, opinii la 
care ei nu au contribuit. De asemenea, s-a referit la tentativele fără succes a 
ziariştilor să verifice informaţia contactîndu-l pe V.S. şi alţi funcţionari de 
stat, şi despre refuzul conducerii Parlamentului să facă publică informaţia 
despre proprietarii apartamentelor. Suplimentar, reclamantul a dat dovadă că 
este de rea-credinţă, prin omisiunea de a se prezenta, cel puţin o dată, în 
instanţa de judecată sau de a delega un reprezentant, şi prin omisiunea de a 
solicita ziarului reclamant să publice o dezminţire înainte de a iniţia 
acţiunea în judecată. În final, ziarul reclamant a afirmat că V.S. a iniţiat 15 
acţiuni de defăimare împotriva lui, demonstrînd puţină toleranţă faţă de 
critică, cu toate că era un politician proeminent. 

12. La 7 iunie 2004 Judecătoria Buiucani a admis integral pretenţiile lui 
V.S., acordîndu-i 30000 lei moldoveneşti (MDL) (2046 euro (EUR) la acel 
moment), şi a obligat ziarul să publice o dezminţire. Instanţa de judecată a 
constatat că fraza relevantă (a se vedea paragraful 7 supra) a fost 
defăimătoare pentru V.S. şi că ziarul reclamant nu a prezentat nici o dovadă 
ca să demonstreze că informaţia publicată despre V.S. era adevărată. 

 9. Ziarul reclamant a depus apel, bazîndu-se pe argumentele similare 
celor formulate iniţial. A adăugat că instanţa de fond a respins argumentele 
sale fără a oferi vreun motiv, ceea ce a privat ziarul reclamant de dreptul de 
a înainta un apel efectiv împotriva hotărîrii judecătoreşti. De asemenea a 
invocat că instanţa de judecată a acordat o sumă semnificativă în calitate de 
compensaţie, în pofida omisiunii lui V.S. de a demonstra natura şi 
întinderea prejudiciului cauzat lui, şi fără a-l audia fie pe V.S., fie pe 
reprezentatul acestuia.    

10. În acelaşi timp în care a înaintat apel, ziarul reclamant, de asemenea, 
a înaintat cerere de recuz a judecătorului C., de la Curtea de Apel Chişinău. 
Motivul recuzării judecătorului a fost faptul că acesta a judecat trei cauze 
între aceleaşi părţi, şi a dat cîştig de cauză de fiecare dată lui V.S., fără a 
motiva deciziile sale.    

El, de asemenea, a examinat alte cauze cu privire la defăimare, iniţiate de 
politicieni sau  alţi funcţionari publici împotriva ziarului reclamant, cu 
acelaşi final. Mai mult ca atît, cîteva din acele hotărîri au fost casate sau 
modificate de Curtea Supremă de Justiţie. În final, a afirmat că judecătorul 
C. era o rudă a unui membru al fracţiunii comuniste în Parlament şi că a fost 
numit în funcţie de Preşedintele Republicii Moldova, care era şi liderul 
Partidului Comunist din Moldova. 

11. Referindu-se la lipsa de probe că judecătorul C. era rudă cu un 
membru al Parlamentului, după cum a afirmat ziarul reclamant, un judecător 
al Curţii de Apel Chişinău a respins recuzul judecătorului C. declarat de 
ziarul reclamant. 

12. La 16 septembrie 2004 la şedinţa de judecată de la Curtea de Apel 
Chişinău, condusă de judecătorul C., hotărîrea primei instanţe în partea ce 



4 HOTĂRÎREA FLUX C. MOLDOVEI (nr. 7)  

ţine de compensaţia acordată, a fost casată, reducînd-o pînă la 15000 MDL 
pentru a reflecta nivelul real al prejudiciului cauzat lui V.S. Instanţa de 
judecată a constatat că ziarul reclamant a publicat informaţie care nu putea 
fi dovedită dacă era adevărată şi care l-a defăimat pe V.S.    

13. În recursul împotriva deciziei de respingere a recuzului judecătorului 
C. şi a hotărîrii asupra fondului, ziarul reclamantul a reiterat argumentele 
expuse în cele două instanţe inferioare. A mai afirmat că atunci cînd recuzul 
judecătorului C. a fost respins, numai unul din trei temeiuri invocate au fost 
examinate de judecător la Curtea de Apel Chişinău. Ziarul reclamant a 
solicitat ca decizia prin care a fost respinsă cererea de recuz al judecătorului 
C. să fie casată, deoarece a fost demonstrat că îndoielile cu privire la 
imparţialitatea lui a fost examinată. 

14. La 9 martie 2005 Curtea Supremă de Justiţie a constatat că instanţele 
inferioare au determinat corect natura defăimătoare şi incorectă a 
afirmaţiilor făcute în privinţa lui V.S., dar a redus suma pentru compensaţie 
pînă la 5000 MDL (300 EUR). 

15. Ziarul reclamant a prezentat Curţii o copie a şedinţelor de judecată 
naţionale la primele instaţe de judecată, care demonstrau că instanţele de 
judecată nu au adresat nici o întrebare cu privire la esenţa cauzei, s-au 
limitat la etapele procedurale obligatorii şi nu au încercat să clarifice sau să 
verifice argumentele sau probele prezentate de ziarul reclamant.  

 16. Potrivit ziarului reclamant, C.G., una dintre persoanele menţionate în 
paragrafele de mai sus, locuieşte în prezent în unul dintre apartamentele 
disputate în acel articol. Guvernul nu a comentat acest fapt.   

II.  DREPT INTERN PERTINENT 

17.  Partea relevantă din art. 16 al Codului civil prevede:  
 

(1) Orice persoană are dreptul la respectul onoarei, demnităţii şi reputaţiei sale 
profesionale.  

(2) Orice persoană este în drept să ceară dezminţirea informaţiei ce îi lezează 
onoarea, demnitatea sau reputaţia profesională dacă cel care a răspîndit-o nu 
dovedeşte că ea corespunde realităţii.  

… (4) Dacă informaţia care lezează onoarea, demnitatea sau reputaţia profesională 
este răspîndită printr-un mijloc de informare în masă, instanţa de judecată îl obligă să 
publice o dezminţire la aceeaşi rubrică, pagină, în acelaşi program sau ciclu de 
emisiuni în cel mult 15 zile de la data intrării în vigoare a hotărîrii judecătoreşti.  

… (7) Persoana lezată în drepturile şi interesele sale, ocrotite de lege, prin 
publicaţiile unui mijloc de informare în masă, este în drept să publice replica sa în 
respectivul mijloc de informare în masă pe contul acestuia.  



 HOTĂRÎREA FLUX C. MOLDOVEI (nr. 7)  5 

(8) Orice persoană în a cărei privinţă a fost răspîndită o informaţie ce îi lezează 
onoarea, demnitatea şi reputaţia profesională este în drept, pe lîngă dezminţire, să 
ceară repararea prejudiciului material şi moral cauzat astfel. 

18. Articolul 18 din Codul de executare din 3 martie 2005 prevede:   

Articolul 18. Termenele de prezentare a documentelor executorii spre executare  

(1) Hotărîrea judecătorească poate fi prezentată spre executare în decurs de 3 ani de 
la rămînerea ei definitivă, dacă legea nu prevede altfel. 

ÎN DREPT 

19. Ziarul reclamant s-a plîns în temeiul 6 § 1 din Convenţie, că la 
examinarea apelului său judecătorul C. a demonstrat lipsă de imparţialitate 
şi că instanţele de judecată nu au motivat suficient hotărîrile sale. Partea 
relevantă a art. 6 prevede:  
 

La hotărîrea încălcării drepturilor şi obligaţiilor sale cu caracter civil…orice 
persoană are dreptul la judecarea în mod echitabil …de către o instanţă… 

 
20. Ziarul reclamant de asemenea, s-a plîns în temeiul art. 10 din 

Convenţie, deoarece dreptul său la libertatea sa la exprimare a fost încălcat. 
 Articolul 10 prevede: 

 

1. Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde 
libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau de a comunica informaţii ori idei fără 
amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine seama de frontiere. Prezentul articol nu 
impiedică Statele să supună societăţile de radiodifuziune, de cinematografie sau de 
televiziune unui regim de autorizare. 

2. Exercitarea acestor libertăţi ce comportă indatoriri şi responsabilităţi poate fi 
supusă unor formalităţi, condiţii, restrangeri sau sancţiuni prevăzute de lege, care 
constituie măsuri necesare, intr-o societate democratică, pentru securitatea naţională, 
integritatea teritorială sau siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea 
infracţiunilor, protecţia sănătăţii sau a moralei, protecţia reputaţiei sau a drepturilor 
altora, pentru a impiedica divulgarea de informaţii confidenţiale sau pentru a garanta 
autoritatea şi imparţialitatea puterii judecătoreşti. 

I.  ADMISIBILITATEA 

21. Curtea menţionează că în cererea sa iniţială. Ziarul reclamant a 
prezentat o plîngere în temeiul art. 6 § 1 din Convenţie. Cu toate acestea, în 
observaţiile sale asupra fondului şi admisibilităţii a solicitat Curţii să nu 
examineze plîngerea respectivă. În scrisoarea din 3 martie 2008 ziarul 



6 HOTĂRÎREA FLUX C. MOLDOVEI (nr. 7)  

reclamant a solicitat Curţii să examineze plîngerea respectivă. Solicitarea 
dată, care a fost făcută după ce părţile au prezentat observaţiile sale asupra 
cauzei, nu a fost acceptată deoarece nu a fost solicitată. Prin urmare, Curtea 
nu va examina această plîngere. 

22. Curtea consideră că plîngerea ziarului reclamant în temeiul art. 10 din 
Convenţie ridică chestiuni de fapt şi de drept care sunt suficient de serioase, 
astfel încît determinarea lor depinde de examinarea fondului, şi nu există 
temeiuri pentru a le declara inadmisibile. Prin urmare, Curtea declară 
această parte din cerere admisibilă. În conformitate cu decizia de a aplica 
art. 29 § 3 din Convenţie (a se vedea paragraful 4 supra), Curtea va examina 
imediat fondul acestei plîngeri.  

II.  PRETINSA ÎNCĂLCARE A ARTICOLULUI 10 DIN CONVENŢIE  

A. Argumentele părţilor 

1.  Ziarul reclamant 

23. Ziarul reclamant s-a plîns în legătură cu încălcarea dreptului său la 
libertatea de exprimare. El a considerat că a existat o ingerinţă în dreptul 
său, dar a recunoscut că a fost în concordanţă cu legea şi a continuat cu 
scopul legitim de a proteja drepturile altora.   

24. Ziarul reclamant s-a bazat pe jurisprudenţa Curţii referitoare la 
protecţia specială pentru presă şi limitele largi a criticii acceptabile, la care 
politicienii se supun conştient. De asemenea, a notat că natura interesului 
public a temei discutate în articolul respectiv, justifică nivelul înalt de 
protecţie a art. 10. Ziarul reclamant a acţionat în conformitate cu regulile 
eticii ziariştilor, deoarece a publicat articolul cu bună credinţă şi nu a 
concentrat atenţia asupra lui V.S. pentru a-l compromite în special pe el. 
Mai mult ca atît, sursa ziarului reclamant era credibilă, ceea ce era 
demonstrat prin faptul că una din cele patru personae menţionate în articol 
(C.G.) încă locuieşte în unul din apartamentele respective. Înainte de 
publicărea articolului respectiv, a fost organizată o investigaţie echitabilă, şi 
acest fapt nu a fost negat de nici o parte la şedinţele de judecată. Tentativa 
ziarului reclamant de a verifica informaţia, la fel ca şi ale celor doi membri 
ai Parlamentului au fost fără succes. Aceasta a însemnat că folosind alte căi, 
precum înaintind o cerere în temeiul Legii cu privire la accesul la 
informaţie, era puţin probabil să fie cu succes. O astfel de măsură, ar fi luat, 
în orice caz, foarte mult timp, ţinînd cont de natura perisabilă a informaţiei. 

25. Ziarul reclamant, de asemenea, a considerat că redactarea articolului 
a fost corectă şi moderată. Nu a fost discutată informaţia despre viaţa 



 HOTĂRÎREA FLUX C. MOLDOVEI (nr. 7)  7 

privată a lui V.S., şi informaţia despre utilizarea fondurilor publice nu a fost 
prezentat cititorului ca un fapt stabilit. 

Mai mult ca atît, presei i se permite un nivel anumit de exagerare. 
Instanţele judecătorelti naţionale nu au analizat în hotărîrile lor nici unul 
dintre elementele menţionate supra. Ele aparent au insistat asupra aplicării 
stricte a art. 16 § 2 din Codul civil (a se vedea paragraful 21 supra): că 
ziarul reclamant trebuia să demonstreze că conţinutul articolului era 
adevărat. Legea era atît de inflexibilă, încît nu a permis instanţelor 
judecătoreşti, decît să adopte hotărîri contrar art. 10 din Convenţie.  

2.  Guvernul 

26. Guvernul a recunoscut că a existat o ingerinţă în dreptul ziarului 
reclamant cu privire la liberatatea de exprimare, dar a afirmat că aceasta a 
fost prevăzută de lege (articolul 16 din Codul civil), a avut un scop legitim, 
de a proteja reputaţia altor persoane şi « a fost necesară într-o societate 
democratică ».    

27.Autorităţile au beneficiat de o anumită marjă de apreciere la adoptarea 
deciziilor sale şi instanţele judecătoreşti au adoptat decizii motivate în care 
ele au au ţinut cont de două valori concurente – libertatea de exprimare şi 
protecţia reputaţiei – şi a constatat că a existat «o necesitate socială 
imperioasă » de a-i aplica o amendă ziarului reclamant. Astfel, ingerinţa a 
fost proporţională scopului legitim propus. Suplimentar, în timp ce ziarul 
reclamant a afirmat că a încercat să-l contacteze fără succes pe V.S., a omis 
să depună o cerere în temeiul Legii cu privire la accesul la informaţie. 

  28. În final, luînd în consideraţie statutul financiar al ziarului reclamant 
şi faptul că era un ziar de stat, amenda care urma să fie plătită nu era 
excesivă. 

B.  Aprecierea Curţii 

29. Părţile au căzut de acord, iar Curtea acceptă, că deciziile instanţelor 
naţionale şi suma prejudiciilor cauzate ziarului reclamant a condus la 
“ingerinţa din partea unei autorităţi publice” în dreptul ziarului reclamant la 
libertatea de exprimare în temeiul primului paragraf al art. 10. O astfel de 
ingerinţă va determina o încălcare a art. 10 chiar dacă este “prevăzută de 
lege”, are un scop sau scopuri legitime în temeiul paragrafului 2 din articol 
şi este “necesară într-o societate democratică” pentru a atinge astfel de scop 
sau scopuri.  

 
1.  “Prevăzut de lege” 
 
30. Curtea menţionează că ingerinţa a avut un temei legal, şi anume art. 

16 din Codul civil (a se vedea paragraful 21 supra). Curtea consideră că 
această prevedere este accesibilă şi  indicată în cerere. Astfel, Curtea 



8 HOTĂRÎREA FLUX C. MOLDOVEI (nr. 7)  

conchide că în această cauză ingerinţa “a fost prevăzută de lege” în sensul 
art. 10 § 2. 

2.  “Scop legitim” 

31. Nu este disputat de părţi, şi Curtea este de acord, că ingerinţa a servit 
ca scop legitim de a proteja reputaţia lui V.S. Rămîne, în continuare, să se 
examineze dacă ingerinţa a fost “necesară într-o societate democratică”.  

  

3.  “Necesară într-o societate democratică” 

 
32. Principiile generale relevante au fost rezumate în cauza Busuioc 

c. Moldovei (nr. 61513/00, §§ 56-62, 21 decembrie 2004); Timpul Info-
Magazin şi Anghel c. Moldovei, nr. 42864/05, §§ 29-30, 27 noiembrie 2007; 
şi Flux c. Moldovei (nr. 6), nr. 22824/04, § 24-26, 29 iulie 2008). 

33. Curtea menţionează că în prezenta cauză articolul a fost scris de un 
ziarist şi subliniază rolul preeminent a presei într-o societate democratică în 
împărtăşirea ideilor şi exprimarea opiniilor asupra temelor politice şi alte 
teme de interes public (a se vedea Sunday Times c. the United Kingdom (nr. 
1), 26 aprilie 1979, § 65, Seria A nr. 30). În particular, trebuie să fie 
prevăzute motive serioase pentru orice măsură care ar tulbura acest rol al 
presei şi ar limita accesul la informaţie pe care publicul are dreptul să-l 
obţină (a se vedea, Oberschlick c. Austriei (nr. 1), 23 mai 1991, § 58, 
Seria A nr. 204). 

34. Reclamantul în procedurile naţionale era un politician şi preşedintele 
fracţiunii comuniste în Parlament la momentul evenimentelor.  Astfel, el 
“trebuie să accepte în mod inevitabil şi conştient verificarea strictă a fiecărui 
cuvânt şi a fiecărei fapte atât din partea jurnaliştilor, cât şi a publicului larg 
şi, în consecinţă, trebuie să dea dovadă de un grad mai mare de toleranţă.” 
(a se vedea Lingens c. Austriei, 8 iulie 1986, § 42, Seria A nr. 103).  

Instanţele judecătoreşti naţionale urmau să constate în particular „o 
necesitate socială imperioasă” pentru a sancţiona ziarul în astfel de 
cirumstanţe. Curtea observă, că articolul în cauză avea mai exact scopul să 
critice Parlamentul pentru pretinsa lipsă de transparenţă, decît să-l 
compromită pe V.S. Numele ultimului a apărut de două ori în articol. Nu a 
fost concentrată atenţia asupra unei persoane în particular, în articol au fost 
menţionate numele tuturor pretinşilor beneficiari a celor patru apartamente 
şi au fost descrise tentativele efectuate de a verifica informaţia referitoare la 
unii dintre ei, inclusiv V.S. 

35. Curtea, de asemenea, menţionează că articolul publicat de ziarul 
reclamant se referea la chestiunea dacă liderul Parlamentului a cheltuit banii 
publici într-un mod non-transparent. Aceasta a fost, prin urmare o temă de 



 HOTĂRÎREA FLUX C. MOLDOVEI (nr. 7)  9 

interes public, care, de asemenea, urmează să fie protejată în temeiul art. 10 
din Convenţie.    

36. Curtea consideră, că expresia pe care s-a bazat instanţele 
judecătoreşti naţionale la sancţionarea ziarului reclamant (a se vedea 
paragraful 7 supra) poate fi considerată ca o circumstanţă a faptei sau cel 
puţin ca implicînd cei patru membri ai Partidului Comunist, inclusiv V.S., 
care urmau să obţină cele patru apartamente. Curtea reiterează că, în 
conformitate cu jurisprudenţa sa, existenţa faptelor poate fi demonstrată, 
avînd în vedere că adevărul aprecierii nu este susceptibil probării (a se 
vedea Jerusalem c. Austriei, nr. 26958/95, § 42, CEDO 2001-II). Cu toate 
acestea, Curtea, de asemenea, reiterează, că făcînd parte din rolul de 
«supraveghetorul public», raportarea de către media despre ""poveşti" sau 
"zvonuri" – care provin de la alte persoane decât reclamantul – sau despre 
"opinia publică"" urmează a fi protejată dacă acestea nu sunt complet lipsite 
de temei (a se vedea Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, 25 iunie 1992, § 65, 
Seria A nr. 239, şi Timpul Info-Magazin şi Anghel, citat supra, § 36). 

37. În astfel de situaţii, cînd pe de o parte este prezentată o circumstanţă 
a faptei şi nu sunt aduse suficiente probe să o demonsterze, şi pe de altă 
parte ziaristul se referă la o problemă de interes public, verificarea faptului 
dacă ziaristul a acţionat profesional şi cu bună credinţă devine primordial (a 
se vedea Flux c. Moldovei (nr. 6), citat supra, § 26). 

38. Curtea menţionează că articolul conţinea un număr de circumstanţe 
reale, care nu au fost contestate în instanţa de judecată. Acestea includeau 
faptul că cele patru apartamente au fost construite şi erau în ultima etapă a 
renovării în fostul depozit al Parlamentului, că speakerul Parlamentului a 
obţinut deja unul dintre apartamente şi că informaţia despre alocarea 
apartamentelor membrilor Parlamentului, împreună cu altă informaţie 
referitoare responsabilitatea financiară a Parlamentului, care a fost tăinuită 
de Curtea de Conturi şi de conducerea Parlamentului. Chiar şi membrii 
Parlamentului nu au putut obţine acea informaţie (a se vedea paragrafele 6-9 
supra). Aceste fapte necontestate au acordat o credibilitate sursei 
Parlamentului care l-a contactat pe ziarist. 

39. Mai mult ca atît, ziarul reclamant nu numai că a publicat sursa care i-
a spus, dar a verificat unele fapte, prin vizitarea apartamentelor respective şi 
stabilirea că ele erau într-adevăr pregătite pentru alocare. În continuare, el a 
încercat să obţină opinia celor implicaţi. El a încercat să contacteze două din 
patru persoane cărora le-au fost acordate apartamentele, la fel ca şi un 
număr de funcţionari ai Parlamentului pentru a verifica informaţia. 

40. Curtea consideră că ziarul reclamant a acţionat într-un mod 
profesional şi a încercat cu bună credinţă să verifice faptele pe cît era de 
posibil. Faptul că ştirile sunt lucruri perisabile (a se vedea Observer and 
Guardian v. the United Kingdom, 26 noiembrie 1991, § 60, Seria A nr. 216) 
a făcut nepotrivită orice cerere pentru acces la informaţie, propusă de 
Guvern, deoarece ar fi durat prea mult timp pentru a obţine un răspuns. Mai 



10 HOTĂRÎREA FLUX C. MOLDOVEI (nr. 7)  

mult ca atît, este dificil de a crede cum o cerere de la un ziar ar fi avut 
succes dacă cererile făcute de mebrii Parlamentului au eşuat (a se vedea 
paragraful 9 supra). Suplimentar, lipsa oricărei informaţii oficiale asupra 
temei respective, în pofida tentativelor ziarului reclamant de a obţine 
asemenea detalii, plus alte fapte necontestate care ridică îndoieli cu privire 
la legalitatea acordării apartamentelor (a se vedea paragrafele 6-9 şi 42 
supra), ar fi putut grăbi autorul să scrie despre ceea ce exista la moment, 
inclusiv zvonuri neconfirmate (a se vedea Timpul Info-Magazin şi Anghel, 
citata supra, § 36). În mod semnificativ, ziarul reclamant a informat cititorii 
în articol că a fost imposibil să se verifice adevărul despre informaţia 
recepţionată, astfel evitînd să prezinte zvonurile ca fiind fapte stabilite. 

Prin urmare, prezenta cauză trebuie să fie deosebită de Flux c. Moldovei 
(nr. 6), citat supra, în care acelaşi ziar, fiind în imposibilitate să 
demonstreze faptele despre care a scris, nici nu a încercat să le verifice sau 
să ofere şansa celor implicaţi să comenteze sau să facă o replică (a se vedea, 
de asemenea, Rumyana Ivanova c. Bulgariei, nr. 36207/03, §§ 55-71, 14 
februarie 2008). 

41. În aceste circumstanţe, şi luînd în consideraţie buna credinţă a 
ziarului reclamant la comunicarea unei chestiuni de interes public, fundalul 
real şi lipsa detaliilor asupra faptului cum au fost cheltuiţi banii publici de 
Parlament, şi în pofida imposibilităţii ziarului reclamant să demonstreze 
unele fapte pe care le-a comunicat, Curtea consideră că ingerinţa în dreptul 
ziarului reclamant la libertatea de exprimare nu a fost «necesară într-o 
societate democratică».    

42. Prin urmare, a existat o încălcare a art. 10 din Convenţie. 
   

III.  APPLICAREA ARTICOLULUI 41 DIN CONVENŢIE 

43.  Articolul 41 din Convenţie prevede: 

Dacă Curtea declară că a avut loc o violare a Convenţiei sau protocoalelor sale şi 
dacă dreptul intern al Înaltelor Părţi Contractante nu permite decît o înlăturare 
incompletă a consecinţelor acestei violări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este cazul, 
o satisfacţie echitabilă. 

A.  Prejudiciul material 

44. Reclamantul a solicitat 312, 25 EUR în calitate de prejudiciu 
material, care constă din suma prejudiciilor pe care trebuie să-i le achite lui 
V.S. în conformitate cu hotărîrile instanţelor judecătoreşti naţionale şi 
cheltuielile de judecată.    

45. Guvernul a susţinut că nu urmează să i se acorde compensaţie 
deoarece drepturile ziarul reclamant garantate de Convenţie nu au fost 



 HOTĂRÎREA FLUX C. MOLDOVEI (nr. 7)  11 

încălcate. În orice caz, Curţii nu i-a fost prezentată vreo dovadă că suma 
acordată lui V.S. a fost într-adevăr achitată.   

46. Curtea consideră că suma solicitată de ziarul reclamant este efectul 
direct cauzat de încălcarea art. 10, care a fost stabilită. Cu toate acestea, 
Curtea, de asemenea, menţionează că ziarul reclamant urma să achite suma 
numai dacă V.S. ar fi prezentat titlul executoriu pentru executare. 
  Deoarece Curtea nu are informaţie cu privire la efectul dat, este de acord 
cu Guvernul că probele prezentate nu sunt suficiente pentru acordarea unei 
sume. De asemenea, este de menţionat, dacă un titlu executoriu nu este 
prezentat timp de trei ani de la momentul acordării, poate fi executat numai 
dacă debitoru doreşte să achite (a se vedea paragraful 22 supra). Rezultă, că 
dacă titlul executoriu nu a fost încă prezentat, titlul executoriu din 2005 nu 
mai poate fi prezentat pentru executare. Astfel, pretenţiile ziarului reclamant 
cu privire la suma de 300 EUR pentru compensarea prejudiciilor acordată 
lui V.S. urmează să fie respinse. 

47. În acelaşi timp, cheltuielile de judecată (12,25 EUR) probabil că au 
fost achitate, deoarece instanţele de judecată nu ar fi examinat cauza în caz 
contrar. Astfel, Curtea acordă 12,25 EUR în acest sens.  

B. Prejudiciul moral 

48. Ziarul reclamant a solicitat 5000 EUR în calitate de prejudiciu moral. 
S-a referit la lipsa oricărei justificări cu privire la suma acordată lui V.S. şi 
la prejudiciul cauzat reputaţiei sale în rezultatul hotărîrii.  

49. Guvernul a considerat că pretenţiile ziarului reclamant au fost 
nefondate şi în orice caz excessive.  

50. Apreciind în mod echitabil şi ţinînd cont de jurisprudenţa sa în cauze 
similare, Curtea acordă ziarului reclamant 3000 EUR (a se vedea Savitchi c. 
Moldovei, nr. 11039/02, § 64, 11 octombrie 2005, şi Flux c. Moldovei (nr. 
3), nr. 32558/03, § 32, 12 iunie 2007). 

C.  Costuri şi cheltuieli 

51. Ziarul reclamant a pretins 2199, 75 EUR în calitate de costuri şi 
cheltuieli în faţa Curţii. El a prezentat documente detaliate şi contractul în 
conformitate cu care avocatul a lucrat 29, 33 ore, iar o oră de lucru 
constituie 75 EUR. Preţul respectiv, era în orice caz jumătate din preţul 
maxim recomandat de Baroul Avocaţilor din Moldova pentru reperezentarea 
în faţa instanţelor internaţionale. 

52. Guvernul a contestat suma pretinsă şi a susţinut că cauza nu a fost 
foarte complexă în comparaţie cu cauze similare, astfel ca cererile 
precedente depuse de acelaşi ziar. 



12 HOTĂRÎREA FLUX C. MOLDOVEI (nr. 7)  

53. În prezenta cauză, ţinînd cont de lista prezentată şi de complexitatea 
cauzei, Curtea acordă reclamantului 1800 EUR în calitate de costuri şi 
cheltuieli.  

D.  Dobînda 

54. Curtea consideră că este corespunzător ca dobînda să fie calculată în 
funcţie de rata minimă a dobînzii la creditele acordate de Banca Centrală 
Europeană, la care vor fi adăugate trei procente. 

DIN ACESTE MOTIVE, CURTEA ÎN UNANIMITATE 

1.  Declară cererea admisibilă; 
 
2.  Hotărăşte că a existat o încălcare a art. 10 din Convenţie; 
 
3.  Hotărăşte 

(a) că Statul reclamat urmează să achite reclamantului, timp de trei luni 
din momentul în care hotărîrea devine definitivă în conformitate cu 
articolul 44 § 2 din Convenţie, următoarele sume, care vor fi convertite 
în lei moldoveneşti la rata aplicabilă din data executării hotărîrii: 

(i) 12, 25 (doisprezece euro şi douăzeci şi cinci cenţi), plus orice 
taxă care poate fi percepută, în calitate de prejudiciu material; 
(ii) 3000 EUR (trei mii euro), plus orice taxă care poate fi 
percepută, în calitate de prejudiciu moral; 
(iii) 1800 EUR (una mie optsute euro), plus orice taxă care poate fi 
percepută, în calitate de costuri şi cheltuieli; 

(b)  că, de la expirarea celor trei luni menţionate mai sus pînă la 
executarea hotărîrii, urmează să fie plătită o dobîndă la sumele de mai 
sus egală cu rata minimă a dobînzii la creditele acordate de Banca 
Centrală Europeană pe parcursul perioadei de întîrziere, plus trei 
procente; 
 



 HOTĂRÎREA FLUX C. MOLDOVEI (nr. 7)  13 

4. Respinge restul pretenţiilor reclamantului de satisfacţie echitabilă.  
 

Întocmit în limba engleză şi notificată în scris la 24 noiembrie 2009, în 
conformitate cu Regula 77 §§ 2 şi 3 din Regulamentul Curţii. 

 Fatoş Aracı Nicolas Bratza 
 Grefier adjunct Preşedinte 


