
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  

 

 
 
 
 

SECŢIUNEA A PATRA 
 
 
 
 

CAUZA FLUX (nr. 6) c. MOLDOVEI 
 

(Cererea nr. 22824/04) 
 
 
 
 
 

HOTĂRÂRE 
 
 

STRASBOURG 
 

29 iulie 2008 
 
 
 
 

DEFINITIVĂ 
 

29/10/2008 
 
 

Această hotărâre poate fi subiect al revizuirii editoriale. 





 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 6) c. MOLDOVEI  1 

În cauza Flux (nr. 6) c. Moldovei, 
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţiunea a Patra), întrunită în 

cadrul unei Camere compuse din: 
 Lech Garlicki, Preşedinte, 
 Giovanni Bonello, 
 Ljiljana Mijović, 
 David Thór Björgvinsson, 
 Ján Šikuta, 
 Päivi Hirvelä, 
 Mihai Poalelungi, judecători, 
şi Lawrence Early, Grefier al Secţiunii, 

Deliberând la 8 iulie 2008 în şedinţă închisă,  
Pronunţă următoarea hotărâre, care a fost adoptată la acea dată:  

PROCEDURA  

1. La originea cauzei se află o cerere (nr. 22824/04) depusă împotriva 
Republicii Moldova la Curte, în conformitate cu prevederile articolului 34 
al Convenţiei pentru Apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor 
Fundamentale („Convenţia”), de către Flux („ziarul reclamant”), un ziar cu 
sediul în Chişinău, la 13 mai 2004. 

2.  Ziarul reclamant a fost reprezentat de către dl V. Gribincea, avocat 
din Chişinău şi membru al organizaţiei non-guvernamentale „Juriştii pentru 
drepturile omului”. Guvernul Republicii Moldova („Guvernul”) a fost 
reprezentat de către Agentul său, dl V. Grosu.    

3. Ziarul reclamant a pretins, în special, încălcarea dreptului său la 
libertatea de exprimare, deoarece el a fost găsit vinovat în cadrul unor 
proceduri civile de defăimare a unui director de liceu.   

4.  La 14 septembrie 2006, Preşedintele Secţiunii a Patra a Curţii a decis 
să comunice Guvernului cererea. În conformitate cu prevederile articolului 
29 § 3 al Convenţiei, s-a decis ca fondul cererii să fie examinat concomitent 
cu admisibilitatea acesteia.   

ÎN FAPT 

I.  CIRCUMSTANŢELE CAUZEI 

5.  La 4 februarie 2003, ziarul reclamant a publicat un articol despre 
Liceul „Spiru Haret”. Articolul nu s-a bazat pe investigaţii ale reporterilor 
ziarului, ci doar a citat o scrisoare anonimă pe care, după cum se pretinde, el 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 6) c. MOLDOVEI 2 

a primit-o de la părinţii unui grup de elevi. Scrisoarea critica situaţia din 
şcoală, în special, supraaglomerarea şi lipsa condiţiilor corespunzătoare 
pentru copii. În ea s-a pretins că directorul şcolii a folosit fondurile şcolii în 
scopuri neadecvate, cheltuind bani pentru decorarea biroului său, construcţia 
unei băi separate pentru el însuşi şi lansarea unui ziar al şcolii în care se 
publicau doar articole cu privire la relaţii şi sex. De asemenea, în ea se 
pretindea că acesta a primit mită în mărime de 200-500 dolari SUA pentru 
admiterea copiilor la studii şi că autorilor scrisorii le-a fost frică s-o 
semneze de teama unor răzbunări împotriva copiilor lor.  

6. La o dată nespecificată, directorul şi echipa editorială a ziarului şcolii 
au cerut Flux să publice o replică la articolul din 4 februarie 2003; totuşi, 
cererea lor a fost respinsă. In fine, ei au reuşit să-şi publice replica într-un alt 
ziar numit Jurnal de Chişinău.  

7. În replica lor, ei şi-au exprimat nesatisfacţia faţă de faptul că Flux nu a 
cerut versiunea lor cu privire la situaţie înainte de a publica scrisoarea 
anonimă şi au spus că modul în care a acţionat Flux a fost contrar eticii 
jurnalistice. În opinia lor, faptul că Flux a publicat o scrisoare anonimă, fără 
ca măcar să viziteze şcoala sau să desfăşoare orice fel de investigaţii 
dovedea că scopul lui era, pur şi simplu, de a produce senzaţie. Este 
adevărat faptul că şcoala era supraaglomerată, însă acest lucru se datora 
popularităţii sale. Dacă jurnalistul de la Flux ar fi vizitat şcoala, el ar fi 
observat că nu doar biroul directorului a fost renovat, dar şi multe alte părţi 
ale şcolii. În ceea ce priveşte chestiunea cu privire la mită, aceasta era o 
acuzaţie mult prea gravă ca să fie publicată în lipsa probelor care s-o 
susţină. Echipa editorială a ziarului şcolii a subliniat că scrisoarea anonimă a 
dezinformat cititorii, citând doar anumite aspecte şi trecând cu vederea 
multe altele cu privire la chestiuni cum ar fi sportul, evenimentele culturale 
şi evenimentele din cadrul şcolii.  

8. La 14 februarie 2003, ziarul reclamant a reacţionat la răspunsul 
publicat în Jurnal de Chişinău, prin publicarea unui nou articol, care 
menţiona, inter alia: 

„Primii „vizaţi” care au poposit la redacţie au fost, spre surprinderea noastră, nu 
protagonistul [directorul], ci „echipa de creaţie a publicaţiei şcolare ... diriguiţi de 
profesoara M.C. „Petiţionarii” aveau ticluită şi o aşa-zisă replică la articolul din 
FLUX [din 4 februarie 2003], în realitate o fiţuică ofensatoare la adresa redacţiei 
noastre, doldora de fraze ţâfnoase, de genul „FLUX, ziarul care pretinde că scrie 
adevărul”. Nu avem nimic cu această gazetă şcolărească, care s-a apucat să ne pună 
note la purtare. Am încercat să le explicăm mult prea tinerilor noştri colegi, amical 
fireşte, că, întrucât FLUX s-a angajat să publice scrisoarea [anonimă] integral, nu 
putea şi chiar nu avea dreptul moral, să-i ştirbească din conţinut. Am reprodus un 
punct de vedere, care, orice s-ar spune, avea dreptul să vadă lumina tiparului. Alte 
detalii, precum ar fi calitatea „Vlăstarului” [ziarul şcolii]  sau coeficientul de 
inteligenţă al celor care îl fac, nu ne-au interesat pur şi simplu. 

Poate că replica „echipei de creaţie” a publicaţiei de la „Spiru Haret” ar fi fost 
publicată în FLUX, dacă tonul ei ar fi corespuns cu pretenţiile redactorilor, respectând 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 6) c. MOLDOVEI  3 

bunul-simţ şi afişând măcar o brumă de respect pentru o publicaţie [Flux] de la care 
„Vlăstarul” are încă multe de învăţat. Nu mai spunem că respectiva „echipă de 
creaţie”, care ne-a vizitat cu hurta la redacţie, a avut un comportament, eufemistic 
vorbind, arogant, ca să nu-i zicem înfumurat, „dialogând” cu redactorul-şef al FLUX-
ului de la o înălţime de-a dreptul alpină. Ni s-a creat impresia că această „echipă de 
creaţie” îşi câştigă lefile la „New York Times” sau, cel puţin, „Le Monde”. Apropo, 
între altele, mai târziu aveam să aflăm că şeful „echipei de creaţie” a publicaţiei 
„Vlăstarul”, M.C., este concubina directorului liceului, dar am trecut uşurel peste 
acest amănunt picant. 

... 

Atunci când am decis să publicăm răvaşul părinţilor de la liceul „Spiru Haret” nu 
am ars de dorinţa de a „produce senzaţii tari”, precum se insinuează în scrisoarea dlui 
Ambroci. Că în instituţiile de învăţământ universitare şi preuniversitare starea de fapt 
este deloc roză, o ştie toată lumea. Acest lucru nu mai şochează pe nimeni. Liceul 
„Spiru Haret” nu este primul şi nici ultimul despre care am scris şi vom mai scrie. ... 

Am publicat scrisoarea cu pricina cu speranţa că personajul vizat [directorul 
liceului] se va autosesiza şi va recunoaşte, de la înălţimea soclului pe care s-a cocoţat, 
faptul că există şi părinţi nemulţumiţi. Mai multă lume ni s-a plâns că directorul 
liceului este om ranchiunos. Drept dovadă, după publicarea articolului din FLUX, 
dânsul a convocat o adunare a liderilor comitetului părintesc, în cadrul căreia le-a 
cerut să recunoască cine a scris scrisoarea. Mai mult, le-a ordonat să ticluiască o 
ţidulă, în care să facă publicaţia noastră cu ou şi cu oţet. ... 

Evident, cea mai dureroasă e problema mitei, de care, zic gurile rele, dlui director 
nu-i este deloc greaţă. Am fost învinuiţi că-l acuzăm pe nedrept, fără a avea dovezi 
concrete. Numai că nu noi l-am învinuit, ci părinţii şi suntem siguri că în instanţa de 
judecată, dacă va fi cazul, vom veni cu martori vii. Se vor găsi persoane care îşi vor 
învinge frica. ... 

Acum, credem că este momentul să ne referim şi la persoana care ne-a telefonat la 
redacţie [după publicarea articolului din 4 februarie 2003]. Este vorba de V.L.. Dânsul 
este un fost coleg de facultate al directorului liceului „Spiru Haret”. Înainte de a se 
stabili la Chişinău, acesta a locuit în or. Ungheni. Revenit în capitală, dl L. urma să-şi 
transfere fiica la una din şcolile din Chişinău. Normal, s-a adresat fostului coleg, care, 
surpriză! i-a dat de înţeles că trebuie să plătească nu numai cu amintiri plăcute din 
căminele studenţeşti, ci şi cu bani cash. L. a refuzat să facă acest lucru, spunându-i lui 
A. [directorului] din start că nu are cu ce să-i satisfacă poftele materiale. După ce a 
fost purtat cu zăhărelul mai mult timp, acesta a renunţat la gândul de a-şi înmatricula 
copilul la „Spiru Haret”. 

„Motivul oficial invocat de către director a fost faptul că locuim în alt sector al 
oraşului. Mare, însă, mi-a fost mirarea când o prietenă de-a fiicei mele, care abitează 
în acelaşi sector cu noi, i-a spus că taică-său a plătit directorului suma de 300 de 
dolari. Astăzi, fiica părintelui darnic este elevă la liceul [„Spiru Haret”], iar a mea – la 
un altul, fără pretenţii pecuniare”, ne-a declarat V.L. 

9. La o dată nespecificată, directorul a iniţiat proceduri civile în 
defăimare împotriva ziarului reclamant, susţinând că multe declaraţii din 
articolul de mai sus îl defăimau. 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 6) c. MOLDOVEI 4 

10. În timpul procedurilor, ziarul reclamant a chemat trei martori, 
inclusiv pe V.L., care au declarat că pentru admiterea copiilor la Liceul 
„Spiru Haret” se lua mită. 

11. La 18 septembrie 2003, Judecătoria Buiucani a hotărât în favoarea 
directorului, constatând că acuzaţiile de luare de mită nu corespundeau 
realităţii şi erau defăimătoare. Ea a conchis că declaraţiile celor trei martori 
chemaţi de către ziarul reclamant nu erau suficiente pentru a răsturna 
prezumţia nevinovăţiei pe care o avea directorul. Ea a obligat ziarul să 
publice o dezminţire în termen de cincisprezece zile şi să-i plătească 
directorului 1,350 lei moldoveneşti (MDL) (echivalentul a 88 euro (EUR) la 
acea perioadă). În ceea ce priveşte martorii chemaţi de către ziar, în hotărâre 
se menţiona: 

„Instanţa nu are motive să nu-i creadă pe martorii V.L., C.G. şi M.N.. Totuşi, pentru 
a putea declara, în mod public, că cineva ia mită, este necesară o hotărâre a unei 
instanţe de judecată penale prin care acea persoană să fie găsită vinovată de luare de 
mită. Deoarece nu există o astfel de constatare împotriva directorului, el nu poate fi 
acuzat de luare de mită.” 

12. Atât ziarul reclamant, cât şi directorul au contestat cu apel această 
hotărâre. Ziarul reclamant a contestat constatarea că declaraţia cu privire la 
luarea de mită era defăimătoare, susţinând că el nu l-a acuzat direct pe 
director de luare de mită, dar că a adus în atenţia publicului un fenomen 
binecunoscut de luare de mită în şcoli. Directorul a pretins că declaraţia cu 
privire la luarea de mită nu a fost unica declaraţie defăimătoare din articol. 
La 23 decembrie 2003, ambele apeluri au fost respinse de către Curtea de 
Apel Chişinău, care a constatat că argumentele ziarului reclamant erau 
nefondate. În ceea ce priveşte apelul depus de către director, el a declarat că 
deoarece acesta era o persoană publică, el trebuia să fie mai tolerant faţă de 
critici.  

13. Ziarul reclamant a depus recurs la Curtea Supremă de Justiţie, 
susţinând, din nou, inter alia, că scopul articolului nu a fost de a acuza 
directorul de luare de mită, ci, pur şi simplu, de a face publice zvonurile cu 
privire la acest lucru. El a declarat că circulaţia unor astfel de zvonuri a fost 
confirmată de către martori. Sancţionarea ziarului pentru lipsa unei hotărâri 
judecătoreşti penale împotriva directorului era disproporţională şi nu era 
necesară într-o societate democratică. Mai mult, ziarul pur şi simplu a 
răspândit declaraţii făcute de către persoane terţe.  

14. La 31 martie 2004, Curtea Supremă de Justiţie a respins recursul 
acestuia.  

II. DREPTUL INTERN RELEVANT                        

15.  Prevederile relevante ale Codului civil, în vigoare în acea perioadă, 
sunt următoarele: 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 6) c. MOLDOVEI  5 

Articolul 7. Apărarea onoarei şi demnităţii 

„(1)  Orice persoană fizică sau juridică este în drept să ceară prin judecată 
dezminţirea informaţiilor care lezează onoarea şi demnitatea ei, dacă cel care a 
răspîndit asemenea informaţii nu dovedeşte că ele corespund realităţii. 

(2)  În cazul în care asemenea informaţii au fost răspîndite prin intermediul unui  
mijloc de informare în masă, instanţa de judecată obligă redacţia acestuia să publice, 
în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a hotărîrii instanţei de judecată, o 
dezminţire la aceeaşi rubrică, pe aceeaşi pagină, în acelaşi program sau ciclu de 
emisiuni.” 

Articolul 7/1. Repararea prejudiciului moral 

„(1)  Prejudiciul moral, cauzat unei persoane în urma răspîndirii unor informaţii care 
nu corespund realităţii şi care lezează onoarea şi demnitatea acesteia, se repară în 
folosul reclamantului de către persoana fizică sau juridică care a răspîndit aceste 
informaţii.  

(2) Mărimea compensaţiei se stabileşte de către instanţa de judecată, în fiecare caz 
aparte, de la şaptezeci şi cinci pînă la două sute de salarii minime, în cazul în care 
informaţiile au fost răspîndite de o persoană juridică, şi de la zece pînă la o sută de 
salarii minime, în cazul în care au fost răspîndite de o persoană fizică.” 

ÎN DREPT 

16. Ziarul reclamant a pretins, în temeiul articolului 10 al Convenţiei, 
că hotărârile instanţelor judecătoreşti naţionale au reprezentat o ingerinţă în 
dreptul său la libertatea de exprimare, care nu putea fi considerată necesară 
într-o societate democratică. Articolul 10 prevede următoarele: 

„1.  Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde 
libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau de a comunica informaţii ori idei fără 
amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine seama de frontiere. Prezentul articol nu 
împiedică statele să supună societăţile de radiodifuziune, de cinematografie sau de 
televiziune unui regim de autorizare. 

2.  Exercitarea acestor libertăţi ce comportă îndatoriri şi responsabilităţi poate fi 
supusă unor formalităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni prevăzute de lege, care 
constituie măsuri necesare, într-o societate democratică, pentru securitatea naţională, 
integritatea teritorială sau siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea infracţiunilor, 
protecţia sănătăţii sau a moralei, protecţia reputaţiei sau a drepturilor altora, pentru a 
împiedica divulgarea de informaţii confidenţiale sau pentru a garanta autoritatea şi 
imparţialitatea puterii judecătoreşti.” 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 6) c. MOLDOVEI 6 

I. ADMISIBILITATEA  

17.  Curtea notează că cererea nu este în mod vădit nefondată în sensul 
articolului 35 § 3 al Convenţiei. În continuare, ea notează că aceasta nu este 
inadmisibilă în baza oricărui alt temei. Prin urmare, ea trebuie declarată 
admisibilă. În conformitate cu decizia sa de a aplica articolul 29 § 3 al 
Convenţiei (a se vedea paragraful 4 de mai sus), Curtea va examina imediat 
fondul acestor pretenţii.   

II. FONDUL 

18.  Ziarul reclamant a declarat că el a respectat regulile eticii jurnalistice 
şi că instanţele judecătoreşti naţionale nu au constatat contrariul. Înainte de 
a publica articolul, el a desfăşurat o investigaţie rezonabilă. Jurnalistul în 
cauză a verificat autenticitatea scrisorii anonime şi a urmărit evenimentele 
de la Liceul „Spiru Haret” după publicarea acestuia. Jurnalistul cunoştea 
identitatea autorilor scrisorii, însă nu a dezvăluit-o pentru a-i proteja pe 
copiii acestora. Jurnalistul s-a întâlnit cu V.L. şi cu alte persoane pentru a 
aduna informaţii suplimentare cu privire la acuzaţiile de corupţie conţinute 
în scrisoarea anonimă.  

19. Ziarul reclamant a adăugat că articolul din 14 februarie 2003 trebuia 
tratat ca o continuare a celui din 4 februarie 2003, care a ridicat chestiuni 
evidente de interes public, şi anume condiţiile de studii la un liceu vestit din 
Chişinău şi pretinsa corupţie din acea instituţie.  

20. Refuzul ziarului reclamant de a publica replica directorului la primul 
articol nu indica rea-credinţă. El s-a bazat pe caracterul injurios al replicii. 
El a cerut directorului să-şi modifice replica, însă din cauza refuzului 
acestuia de a face acest lucru, replica nu a fost publicată.  

21. Articolul din 14 februarie 2003 a fost un răspuns la articolul care a 
apărut în Jurnal de Chişinău şi a avut scopul de a proteja reputaţia ziarului. 
Mai mult, directorul era o persoană publică, fapt confirmat de către 
instanţele judecătoreşti naţionale, iar ziarul reclamant  şi-a îndeplinit sarcina 
sa de a acţiona ca un „câine de pază public”. 

22. Guvernul a susţinut că ziarul reclamant nu şi-a îndeplinit sarcinile şi 
nu şi-a asumat responsabilităţile inerente exercitării libertăţii de exprimare. 
În special, el nu a verificat informaţia înainte de publicare, iar modul în care 
a fost scris articolul nu era compatibil cu rolul presei de câine de pază 
public.  

23. În continuare, el s-a referit la marja de apreciere a autorităţilor 
naţionale la stabilirea necesităţii ingerinţei şi a susţinut că, atunci când 
Convenţia se referă la legislaţia naţională, este în primul rând de competenţa 
autorităţilor naţionale să aplice şi să interpreteze legislaţia naţională. El a 
susţinut că, în această cauză, autorităţile naţionale nu au depăşit marja lor de 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 6) c. MOLDOVEI  7 

apreciere şi au aplicat-o cu bună-credinţă, cu precauţie şi într-un mod 
rezonabil. 

24. Curtea reiterează că libertatea de exprimare constituie unul din 
fundamentele esenţiale ale unei societăţi democratice, iar protecţia care 
trebuie acordată presei este de o importanţă deosebită. Presa are nu doar 
sarcina de a comunica astfel de informaţii şi idei: publicul, de asemenea, are 
dreptul de a le primi. Altfel, presa nu ar putea să joace rolul său vital de 
„câine de pază public” (a se vedea, printre altele, Observer and Guardian v. 
the United Kingdom, hotărâre din 26 noiembrie 1991, Seria A, nr. 216, pp. 
29-30, § 59). 

25. Totuşi, articolul 10 al Convenţiei nu garantează o libertate de 
exprimare totalmente nelimitată, chiar şi în ceea ce priveşte relatarea de 
către presă a chestiunilor de interes public deosebit. Acolo unde, aşa cum 
este în această cauză, este vorba despre atacarea reputaţiei persoanelor şi, 
astfel, de subminarea drepturilor lor garantate de articolul 8 al Convenţiei (a 
se vedea, inter alia, Pfeifer v. Austria, nr. 12556/03, § 35, ECHR 2007-...), 
trebuie de atras atenţia la echilibrul just care trebuie asigurat între interesele 
opuse în cauză. De asemenea, pentru exerciţiul de asigurare a echilibrului pe 
care Curtea trebuie să-l realizeze în această cauză este relevant faptul că, în 
conformitate cu articolul 6 § 2 al Convenţiei, orice persoană acuzată de o 
infracţiune este prezumată nevinovată până ce vinovăţia sa va fi stabilită. 

26. Conform prevederilor din paragraful 2 al articolului, exercitarea 
libertăţii de exprimare presupune „obligaţii şi responsabilităţi”, care, de 
asemenea, se aplică presei. Datorită acestor „obligaţii şi responsabilităţi” 
inerente exercitării libertăţii de exprimare, protecţia acordată de articolul 10 
jurnaliştilor în ceea ce priveşte relatarea cu privire la chestiunile de interes 
general, este supusă condiţiei ca ei să acţioneze cu bună-credinţă pentru a 
oferi informaţii corecte şi credibile în conformitate cu etica jurnalistică (a se 
vedea Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], nr. 21980/93, § 65, 
ECHR 1999-III). Curtea va examina dacă jurnalistul care a scris articolul 
contestat a acţionat cu bună-credinţă şi în conformitate cu etica profesiei de 
jurnalist. În opinia Curţii, acest lucru depinde în special de natura şi gradul 
defăimării în cauză, modul în care a fost scris articolul contestat şi măsura în 
care ziarul reclamant a putut, în mod rezonabil, să considere sursele sale ca 
fiind de încredere în ceea ce priveşte acuzaţiile în cauză. Această ultimă 
chestiune trebuie stabilită prin prisma situaţiei aşa cum i s-a părut ea 
jurnalistului în perioada relevantă, decât din retrospectivă (a se vedea Bladet 
Tromsø and Stensaas, citată mai sus, § 66). 

27. Curtea notează că ziarul reclamant a încercat în timpul procedurilor 
la nivel naţional să prezinte declaraţiile contestate nu ca o acuzaţie directă 
de luare de mită de către directorul Liceului „Spiru Haret”, dar ca o 
încercare de a aduce în atenţia publicului fenomenul luării de mită în şcoli 
(a se vedea paragraful 12 de mai sus). Curtea găseşte acest argument 
neconvingător şi consideră că atât în primul, cât şi în al doilea articol 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 6) c. MOLDOVEI 8 

acuzaţiile au fost suficient de explicite încât să sugereze cititorilor că 
directorul era vinovat de comiterea infracţiunii de luare de mită.  

28. Curtea este de acord cu reprezentantul reclamantului că articolele din 
4 şi 14 februarie 2003 nu pot fi disociate unul de celălalt (a se vedea 
paragraful 19 de mai sus) şi, prin urmare, ea consideră că este important să 
examineze comportamentul profesional al ziarului reclamant în contextul 
ambelor articole.  

29. Ea notează că, în pofida gravităţii acuzaţiilor aduse directorului, 
conţinute în scrisoarea anonimă publicată la 4 februarie 2003, jurnalistul nu 
a încercat să-l contacteze pe acesta şi să-i ceară opinia cu privire la 
chestiunea în cauză. De asemenea, din textul articolului nu rezultă că 
jurnalistul a făcut vreo investigaţie cu privire la chestiunile menţionate în 
scrisoarea anonimă. Mai mult, atunci când directorul şi echipa redacţională 
a ziarului şcolii au cerut dreptul de a publica o replică, acest lucru le-a fost 
refuzat pe motiv că replica lor a fost considerată injurioasă. Având în vedere 
termenii folosiţi în replica ce a fost publicată în Jurnal de Chişinău, Curtea 
nu consideră că limbajul folosit a fost injurios. Într-adevăr, directorul a 
acuzat ziarul reclamant de comportament neprofesionist, însă o astfel de 
reacţie a fost normală şi proporţională în raport cu conţinutul primului 
articol.  

30. Ca răspuns la replica directorului, ziarul reclamant a publicat încă un 
articol la 14 februarie 2003. El a susţinut în faţa Curţii că scopul acelui 
articol a fost de a discuta chestiuni de interes public (a se vedea paragraful 
19 de mai sus); totuşi, având în vedere repetarea unor acuzaţii aduse 
directorului, preluate din articolul din 4 februarie 2003, şi limbajul folosit, 
Curtea apreciază acest articol mai mult ca o formă de răzbunare împotriva 
persoanelor care au pus la îndoială profesionalismul ziarului. Într-adevăr, 
tonul articolului implică o anumită ironie şi articolul conţine insinuări 
despre o pretinsă relaţie personală dintre director şi o profesoară, fără a fi 
aduse probe şi fără a lua în consideraţie reputaţia şi autoritatea pe care 
profesorii de la liceu trebuie s-o aibă în ochii elevilor lor.  

31. Ziarul reclamant a încercat să repare o omisiune pe care el a făcut-o 
în primul articol prin citarea unor probe indirecte pentru a-şi susţine 
acuzaţia de luare de mită. Abia atunci când s-a confruntat cu ameninţarea 
iniţierii procedurilor civile, el a chemat alţi doi martori, încercând să-şi 
fundamenteze acuzaţiile sale de luare de mită. În cursul procedurilor 
contradictorii, Judecătoria Buiucani nu a acceptat argumentele şi probele 
ziarului reclamant şi a constatat că acuzaţiile nu au corespuns realităţii şi că 
au fost defăimătoare. Curtea subliniază că ea nu acceptă motivarea primei 
instanţe, şi anume că acuzaţiile cu privire la un comportament ilegal grav 
aduse reclamantului în procedurile naţionale ar fi trebuit dovedite mai întâi 
în cadrul procedurilor penale. Totuşi, trebuie subliniat faptul că dreptul la 
libera exprimare nu poate fi interpretat ca oferind ziarelor un drept absolut 
de a acţiona într-un mod iresponsabil prin acuzarea persoanelor de 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 6) c. MOLDOVEI  9 

comiterea infracţiunilor, în lipsa la acel moment a unui substrat factologic (a 
se vedea Bladet Tromsø and Stensaas, citată mai sus, § 66) şi fără a le oferi 
posibilitatea de a respinge acuzaţiile. Există limite ale dreptului lor de a 
comunica informaţii publicului, iar între acest drept şi drepturile celor 
prejudiciaţi trebuie asigurat un echilibru.  

32. Suplimentar, Curtea a luat în consideraţie comportamentul 
neprofesionist al ziarului reclamant şi suma relativ modestă a prejudiciilor 
pe care el a trebuit să le plătească ca rezultat al unei acţiuni civile.  

33. Având în vedere toate circumstanţele acestei cauze, Curtea constată 
că soluţia dată de către instanţele judecătoreşti naţionale a asigurat un 
echilibru echitabil între interesele opuse ale reclamantului în procedurile 
naţionale şi cele ale ziarului reclamant.  

34. Având în vedere cele de mai sus şi faptul că ziarul reclamant a 
acţionat cu încălcarea flagrantă a obligaţiilor jurnalismului responsabil şi, 
astfel, a încălcat drepturile garantate de Convenţie ale altor persoane, 
ingerinţa în exercitarea dreptului său la libera exprimare a fost justificată. 
Prin urmare, nu a avut loc o violare a articolului 10 al Convenţiei.  

DIN ACESTE MOTIVE, CURTEA  

1.  Declară în unanimitate cererea admisibilă;  
 
2.  Hotărăşte cu patru voturi pentru şi trei împotrivă că nu a avut loc o 

violare a articolului 10 al Convenţiei. 

Redactată în limba engleză şi comunicată în scris la 29 iulie 2008, în 
conformitate cu articolul 77 §§ 2 şi 3 al Regulamentului Curţii. 

 Lawrence Early Lech Garlicki  
 Grefier  Preşedinte 

În conformitate cu articolul 45 § 2 al Convenţiei şi articolul 74 § 2 al 
Regulamentului Curţii, următoarea opinie disidentă a Judecătorului Bonello, 
la care s-au alăturat Judecătorii David Thór Björgvinsson şi Šikuta, este 
anexată la această hotărâre. 

L.G. 
T.L.E. 

 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 6) c. MOLDOVEI 10 

OPINIA DISIDENTĂ A JUDECĂTORULUI BONELLO,  
LA CARE S-AU ALĂTURAT JUDECĂTORII DAVID 

THÓR BJÖRGVINSSON ŞI ŠIKUTA 

1. Hotărârea instanţelor judecătoreşti naţionale prin care ziarul 
reclamant a fost obligat să plătească prejudicii şi să publice o dezminţire 
a constituit, în opinia mea, o încălcare a libertăţii de exprimare garantată 
de articolul 10 al Convenţiei şi eu am votat fără ezitare în favoarea unei 
astfel de constatări. 

2. Hotărârea descrie cele mai relevante fapte ale cauzei în paragrafele 
5 până la 14. Eu aş sublinia următoarele ca fiind deosebit de importante. 
În cele două articole contestate, ziarul reclamant a adus mai multe 
acuzaţii împotriva directorului liceului de stat „Spiru Haret”. Unele 
acuzaţii nu erau grave, altele, cum ar fi luarea de mită şi corupţia 
directorului liceului, dimpotrivă, erau foarte grave. 

3. Din cele patru acuzaţii mai puţin grave, primele două se pare că nu 
au fost contestate: că liceul era supraaglomerat şi că nu avea facilităţile 
necesare. Cea de-a treia acuzaţie, potrivit căreia directorul a cheltuit bani 
pentru decorarea propriului birou, de asemenea corespunde faptelor. La 
fel, este adevărat faptul că directorul a folosit fonduri publice pentru a 
îmbunătăţi alte câteva părţi ale liceului. În opinia mea, nu există absolut 
nimic necorespunzător în a presupune că atunci când există fonduri 
insuficiente pentru a acoperi toate necesităţile liceului, cheltuirea banilor 
publici pentru a decora biroul directorului nu trebuia să fi constituit o 
prioritate. Acest lucru, în mod sigur, constituie o judecată de valoare 
acceptabilă, contestabilă sau dezagreabilă protejată de articolul 10.  

4. Cea de-a patra acuzaţie că ziarul şcolii „relata doar despre relaţii şi 
sex” nu este, în sine, deloc defăimătoare; abilităţile cu privire la o relaţie 
şi educaţia sexuală constituie scopuri semnificative ale unui sistem 
educaţional care se respectă pe sine. Faptul dacă critica în cauză este 
satisfăcătoare sau controversată rămâne în continuare o judecată de 
valoare, dorită sau nedorită, însă protejată.  

5. Cea de-a cincea acuzaţie adusă de către ziar directorului – că el 
primea mită în valoare de 200-500 dolari SUA pentru înmatricularea 
copiilor în liceu, constituie o parte din totalul acuzaţiilor şi va fi 
examinată în conformitate cu criteriile stabilite de mult timp în 
jurisprudenţa Curţii, în primul rând, cu privire la libertatea discuţiilor 
democratice referitoare la chestiuni de interes public serios – şi acest 
lucru ar trebui să includă, în opinia mea, investigaţii cu privire la faptul 
dacă corupţia este sau nu frecventă în sistemul educaţional public. O altă 
chestiune este dacă, pentru a atrage protecţia prevăzută de articolul 10, 
acuzaţiile publicate de către ziare în cursul dezbaterii deschise cu privire 
la tematici de interes public serios trebuie dovedite ca fiind „adevărate” 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 6) c. MOLDOVEI  11 

sau dacă este suficient ca ele să fie bazate pe probe corespunzătoare care 
pot fi verificate (doctrina „substratului factologic”).  

6. În cadrul procedurilor naţionale, ziarul a prezentat trei martori 
independenţi, care au confirmat toţi că, pentru a asigura înmatricularea 
copiilor în liceu, directorul trebuia să fie plătit. Instanţa de judecată 
naţională care a examinat declaraţiile acestor martori „nu are motive să 
nu-i creadă pe martorii L.V., C.G. şi M.N.”. Însă, ulterior, acea instanţă 
a decis să respingă declaraţiile identice – credibile – ale acestora, dintr-
un motiv pe care eu îl consider de-a dreptul bizar. Deşi instanţa de 
judecată a stabilit credibilitatea celor trei martori, ea a adăugat că 
„pentru a putea declara, în mod public, că cineva ia mită, este necesară o 
hotărâre a unei instanţe de judecată penale prin care acea persoană să fie 
găsită vinovată de luare de mită. Deoarece nu există o astfel de 
constatare împotriva directorului, el nu poate fi acuzat de luare de mită.” 
Bine. Acum noi ştim că sarcina sfântă a unei prese libere – „câine de 
pază” – este de a da publicităţii copii ale sentinţelor penale.  

7. De asemenea, acest lucru presupune că, în opinia instanţei 
judecătoreşti naţionale, chiar dacă o mie de martori credibili ar fi jurat 
că directorul a luat mită, instanţa oricum ar fi găsit ziarul vinovat de 
defăimare – deoarece ziarul nu a prezentat cititorilor săi o sentinţă 
penală, care să constate vinovăţia penală a directorului. Ceea ce mă 
deranjează pe mine nu este atât faptul că nu există o sentinţă penală 
împotriva directorului, ci că, în pofida unor acuzaţii atât de grave 
confirmate de martori, care au fost consideraţi de încredere, împotriva 
acestuia nu au fost aduse acuzaţii cu caracter penal. Deoarece nimeni nu 
s-a deranjat vreodată să-l acuze pe director, ziarul va trebui să aştepte o 
perioadă destul de lungă de timp, mai mult sau mai puţin o eternitate, o 
hotărâre judecătorească, care să confirme sau să infirme vinovăţia 
acestuia. Noua democraţie cere să fie pedepsită acea persoană care 
aduce acuzaţii credibile, şi nu acea persoană împotriva căreia sunt aduse 
acuzaţii credibile, iar câinele de pază public ar face bine dacă nu ar lătra 
deloc, chiar dacă are în posesia sa probe demne de încredere. Înainte de 
a spune acest lucru, eu am omis să iau în consideraţie faptul că este 
treaba presei libere să respecte liniştea eternă, aşteptând, în mod 
respectuos, o sentinţă penală care ar putea să nu vină niciodată.   

8. Curtea de la Strasbourg s-a distanţat – în mod corect – de gândirea 
destul de învechită a instanţei judecătoreşti naţionale, însă, cu toate 
acestea, ea a hotărât împotriva ziarului pentru că acesta a făcut publice 
acuzaţii cu privire la comportamentul necorespunzător al oficialilor 
guvernamentali, acuzaţii care au fost susţinute prin martori, care au fost 
consideraţi credibili de către instanţele judecătoreşti naţionale.  

9. Libertatea de exprimare ar dispărea dacă ziarele ar fi pedepsite, cu 
acordul acestei Curţi, pentru că contribuie la dezbaterea publică a unor 
chestiuni de interes civic serios prin răspândirea unei informaţii demne 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 6) c. MOLDOVEI 12 

de încredere – considerată ca fiind de încredere de către instanţele 
judecătoreşti naţionale. Opinia mea despre responsabilităţile unei mass-
media sănătoase, viguroase – „un câine de pază public esenţial”, după 
cum a numit-o cineva atunci când încă nu şi-a revenit pe deplin după o 
supradoză de optimism – e că ajung mult mai departe decât publicarea 
comunicatelor de presă sterile emise de către autorităţi. Acum mi s-a 
spus că eu greşesc. 

10. În mod diferit de Curte, eu nu m-aş fi axat excesiv pe argumentul 
cu privire la „comportamentul neprofesionist” al reclamanţilor, sau pe 
cel că jurnalismul trebuie exercitat în mod responsabil conform eticii 
profesionale. Eu personal nu consider deosebit de negativ 
comportamentul ziarului reclamant, însă, pentru a-mi susţine opinia, eu 
sunt gata să mă alătur majorităţii şi să consider că a fost aşa. Unde duce 
acest lucru? Buna guvernare şi comportamentul profesional bun ar 
trebui să meargă mână-n mână, însă dacă acesta din urmă nu s-ar solda 
cu succes, eu, în continuare, aş opta în favoarea unei bune guvernări în 
detrimentul profesionalismului unei mass-media bune. Adevărul este că 
în această cauză Curtea a acordat mai multă valoare comportamentului 
profesional decât dezvăluirii corupţiei.  

11. Faptele arată că ziarul a făcut investigaţii cu privire la zvonurile 
care persistau, a găsit trei martori a căror integritate nu a fost pusă la 
îndoială şi care au susţinut acuzaţiile de corupţie sub jurământ, 
asumându-şi consecinţele grave ale declaraţiilor false şi consecinţele şi 
mai grave ale victimizării. Curtea a penalizat ziarul nu pentru faptul că a 
publicat neadevăruri (dacă acesta ar fi fost cazul, eu m-aş fi grăbit să mă 
alătur acelei constatări cu o fervoare emfatică), ci pentru „comportament 
neprofesionist” care a fost, în orice caz, destul de nedeterminant. Eu voi 
explica mai târziu cum acest lucru distorsionează complet exerciţiul de 
proporţionalitate. 

12. Aşa-numitul „comportament neprofesionist” pedepsit de către 
Curte se pare că constă în faptul că ziarul a prezentat primul său martor 
– credibil – înainte de publicarea articolelor, iar pe cel de-al doilea şi al 
treilea martori – credibili –, după publicarea articolelor. Această 
sancţionare se pare că acordă mai multă importanţă perioadei de timp 
decât adevărului, mai mult calendarului decât dezvăluirii corupţiei.  

13. O altă omisiune a ziarului, potrivit Curţii, a fost omisiunea 
acestuia de a-i solicita directorului opinia lui. Şi unde, mă rog, duce 
acest lucru? Să presupunem că ziarul, cu o fineţe jurnalistică grosolană, 
l-ar fi întrebat pe director înainte de publicarea articolelor: este adevărat 
că tu iei mită? Răspunsul ar fi fost fie un da, fie un nu şi cu puţin efort 
eu aş ghici care din cele două răspunsuri ar fi fost mai probabil. Dacă el 
ar fi negat corupţia (iar acest lucru nu ar fi fost deloc surprinzător), ar fi 
fost ziarul nevoit să tacă pentru totdeauna sau el ar fi publicat toate 
constatările sale – credibile? Instanţa judecătorească naţională şi Curtea 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 6) c. MOLDOVEI  13 

de la Strasbourg dau răspunsuri diferite la această întrebare. Instanţa de 
judecată naţională răspunde că ziarul nu poate publica absolut nimic, 
deoarece nu există o condamnare res judicata a directorului într-o cauză 
penală. O susţinere viguroasă a dezbaterii democratice şi a libertăţii de 
exprimare.  

14. Cu regret, Curtea de la Strasbourg merge şi mai departe: ziarul 
este sancţionat pentru că nu a adresat o întrebare la care răspunsul era 
total previzibil şi, în orice caz, nedeterminant. Ziarele (şi cititorii 
acestora) sunt lipsiţi de libertatea lor de exprimare dacă jurnalistul omite 
să întrebe o persoană care este considerată, în baza unor probe credibile, 
ca având legătură cu comiterea unei infracţiuni, dacă acesta este 
suficient de altruist faţă de public încât să-şi recunoască fapta sau dacă 
el preferă să nege orice implicare. Nu adresa o întrebare stupidă şi vei 
avea probleme la Strasbourg. Aici Curtea mă pierde.  

15. De asemenea, Curtea a considerat că ziarul a greşit atunci când nu 
a publicat o replică grosolană din partea directorului şcolii. În mod 
sigur, acest lucru s-a datorat confundării a două chestiuni total diferite. 
Dacă ziarul, în mod nerezonabil, nu a publicat o replică, el ar fi trebuit 
să fie sancţionat – în mod corect – de către instituţia naţională 
competentă să supravegheze etica în comunicaţii pentru nerespectarea 
obligaţiilor inerente eticii jurnalistice. Totuşi, o încălcare a unei obligaţii 
etice, după publicarea unei informaţii care se pretinde a fi defăimătoare, 
nu trebuie să atragă în mod retroactiv vinovăţia unui ziar pentru 
defăimare – redactorul poate fi sancţionat pentru nerespectarea unei 
obligaţii etice, însă, în niciun caz, pentru defăimare. Curtea nu a văzut că 
acestea sunt două chestiuni total distincte care trebuiau soluţionate 
separat. Dimpotrivă, ea a constatat că a avut loc o defăimare, ca urmare 
a unei omisiuni de a respecta corectitudinea profesională.  

16. Pentru a constata că instanţele judecătoreşti naţionale au respectat 
libertatea de exprimare, Curtea, de asemenea, s-a referit la ecuaţia 
proporţionalităţii „suma relativ modestă a prejudiciilor”. Din partea mea, 
eu nu cred că Guvernul pârât câştigă puncte prin faptul că a mers 
departe, însă nu atât de departe pe cât ar fi putut. 

17. Mi-e teamă că această hotărâre a împins înapoi protecţia libertăţii 
de exprimare pe cât de mult a fost posibil. Jurnaliştilor li s-a spus la ce 
să se aştepte dacă ei publică orice informaţie care deranjează autorităţile, 
indiferent de necesitatea socială presantă şi substratul factologic 
suficient, dacă comportamentul lor profesional lasă de dorit. Chiar dacă 
faptele alarmante sunt susţinute suficient prin probe, în exerciţiul de 
echilibru pentru a stabili proporţionalitatea, nerespectarea normelor 
profesionale este considerată de către Strasbourg mai gravă decât 
suprimarea dezbaterii democratice a corupţiei publice. Pentru a mă 
exprima diferit, în opinia Curţii necesitatea socială de a lupta împotriva 
jurnalismului prost este mai presantă decât cea de a lupta împotriva 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 6) c. MOLDOVEI 14 

îmbogăţirii prin corupţie. „Efectul de descurajare” al sancţiunilor 
împotriva libertăţii presei notat cu îngrijorare de către vechea 
jurisprudenţă a Curţii s-a materializat prin noua jurisprudenţă a Curţii. 

18. Salman Rushdie, victima unei fatwa, a remarcat: ce este libertatea 
de exprimare. Fără libertatea de a ofensa, ea încetează să mai existe. 
Poate că libertatea de exprimare ar trebui să înceteze să mai existe atunci 
când ea ofensează, şi acest lucru nu m-ar nelinişti foarte mult. 
Consecinţa serioasă a acestei hotărâri este că libertatea de exprimare 
încetează să mai existe şi atunci când ea este pedepsită pentru înaintarea 
către o dezbatere publică a acuzaţiilor cu privire la infracţionalitatea 
publică aduse de către martori care sunt consideraţi credibili, însă într-o 
manieră considerată neprofesionistă. Atunci când respectarea bunelor 
practici profesionale prevalează asupra cercetării adevărului în sine, este 
o zi tristă pentru libertatea de exprimare.                


	II. DREPTUL INTERN RELEVANT                       

