
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  

 

 
  

 
 
 

SECŢIUNEA A PATRA 
 
 
 

CAUZA FLUX (nr. 4) c. MOLDOVEI 
 

(Cererea nr. 17294/04) 
 
 
 
 
 

HOTĂRÂRE 
 
 

STRASBOURG 
 

12 februarie 2008 
 
 
 
 
 

DEFINITIVĂ 
 

12/05/2008 
 
 

Această hotărâre poate fi subiect al revizuirii editoriale. 





 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 4) c. MOLDOVEI  1 

În cauza Flux (nr. 4) c. Moldovei, 
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţiunea a Patra), întrunită în 

cadrul unei Camere compuse din: 
  Nicolas Bratza, Preşedinte, 

 Josep Casadevall, 
 Giovanni Bonello, 
 Kristaq Traja, 
 Stanislav Pavlovschi, 
 Ján Šikuta, 
 Päivi Hirvelä, judecători, 
şi Fatoş Aracı, Grefier adjunct al Secţiunii, 
Deliberând la 22 ianuarie 2008 în şedinţă închisă,  
Pronunţă următoarea hotărâre, care a fost adoptată la acea dată:  

PROCEDURA  

1. La originea cauzei se află o cerere (nr. 17294/04) depusă împotriva 
Republicii Moldova la Curte, în conformitate cu prevederile articolului 34 
al Convenţiei pentru Apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor 
Fundamentale („Convenţia”), de către Flux („ziarul reclamant”), un ziar cu 
sediul în Chişinău, la 5 aprilie 2004. 

2.  Ziarul reclamant a fost reprezentat de către dl V. Gribincea, avocat 
din Chişinău şi membru al organizaţiei non-guvernamentale „Juriştii pentru 
drepturile omului”. Guvernul Republicii Moldova („Guvernul”) a fost 
reprezentat de către Agentul său, dl V. Pârlog.    

3. Ziarul reclamant a pretins, în special, încălcarea dreptului său la 
libertatea de exprimare ca urmare a faptului că a fost găsit vinovat de 
defăimarea unui politician.  

4.  La 27 martie 2006, Preşedintele Secţiunii a Patra a Curţii a decis să 
comunice Guvernului cererea. În conformitate cu prevederile articolului 
29 § 3 al Convenţiei, s-a decis ca fondul cererii să fie examinat concomitent 
cu admisibilitatea acesteia.   

ÎN FAPT 

I.  CIRCUMSTANŢELE CAUZEI 

5.  La 6 decembrie 2002, Flux a publicat un articol intitulat „Sabatul 
Parveniţilor”. În acest articol, ziarul se referea la pretinsa îmbogăţire peste 
noapte a preşedintelui Parlamentului, a liderului fracţiunii parlamentare a 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 4) c. MOLDOVEI 2 

Partidului Comuniştilor şi a fiului preşedintelui Republicii Moldova. Ideea 
principală a articolului era că, înainte de a deveni personalităţi publice, ei 
erau simpli cetăţeni, fără o avere considerabilă; averea lor însă a crescut 
semnificativ după victoria Partidului Comuniştilor la alegeri şi ocuparea de 
către ei a unor funcţii publice.  

6.  Rezumatul articolului este următorul: 

„Corectam alaltăieri ştirea despre cele două maşini de lux în care se plimba 
Preşedintele Parlamentului, E. O., şi, volens-nolens, mă întăream în convingerea că 
definiţia „parvenitului” are origini moldoveneşti. Scena noastră politică este plină de 
asemenea exemple. 

De exemplu, primul lucru pe care l-a făcut E.O., odată ajunsă, intr-un anumit 
context politic, în postul de preşedinte al Parlamentului, a fost să-şi rezolve 
problemele locative. A abuzat de funcţia pe care o deţine pentru a se pricopsi, pe banii 
statului, cu un apartament uriaş chiar in centrul capitalei. Cine era E.O. înainte de a 
ajunge în fotoliul de spicher? O modestă plăcintăreasă cu modeste performanţe 
profesionale. Ce a ajuns? Mare şef! Nu încape într-un singur BMW, mai are nevoie şi 
de un Mercedes Benz. Să luăm un alt exemplu. 

Cine era Victor Stepaniuc înainte de a prinde deputăţia? Un simplu învăţătoraş de 
limba rusă în satul Costeşti. Modest ca intelect şi puţin isteric. Cine este el acum? Nu 
este numai un fel de Sulla al Parlamentului, adică un dictator peste fracţiunea PCRM, 
fără aprobarea căruia nu zboară nici muştele prin clădirea fostului Comitet Central, ci 
şi un afacerist prosper. Este dealer la combinatul de tutun din Chişinău, scoate 
profituri enorme din vinderea ţigărilor, are microbuze, controlează ruta Chişinău - 
Ialoveni şi, în genere, arată ca un veritabil dandy moldovean - cu cravată de mătase, 
cu straie italieneşti, pantofi nemţeşti şi negru sub unghii. 

Cine era O. V., înainte ca tatăl sau, Vladimir Voronin, să fie întronat preşedinte al R. 
Moldova? Un afacerist începător, specializat în mulgerea fabricilor de zahar din 
nordul republicii. Cine este el în momentul de faţă? Este cel mai prosper businessman 
din spaţiul pruto-nistrean. Deţine pachetul majoritar de acţiuni la F., este proprietarul 
firmei de construcţii M., are comenzi de milioane din partea statului şi face afaceri cu 
ţigări de la CTC Tutun. Este vedeta lumii mondene, VIP-ul revistelor economice şi e 
oferit drept exemplu businessmenilor începători. ...” 

7.   La 12 decembrie 2006, dl Stepaniuc, liderul fracţiunii parlamentare a 
Partidului Comuniştilor, care deţinea 71 de locuri în Parlament din numărul 
total de 101, a înaintat o acţiune împotriva ziarului reclamant şi a autorului 
articolului. El nu a plătit taxa de stat la depunerea cererii, nu s-a prezentat la 
nicio şedinţă de judecată şi nici nu a delegat pe cineva care să-l reprezinte. 
El a susţinut, inter alia, că: 

„...pârâtul a răspândit informaţii false şi defăimătoare despre mine. ... 

... Atât în titlul, cât şi în textul articolului, eu sunt descris ca: „un dictator peste 
fracţiunea PCRM, fără aprobarea căruia nu zboară nici muştele prin clădirea fostului 
Comitet Central, ci şi un afacerist prosper. Este dealer la combinatul de tutun din 
Chişinău, scoate profituri enorme din vinderea ţigărilor, are microbuze, controlează 
ruta Chişinău - Ialoveni şi, în genere, arată ca un veritabil dandy moldovean - cu 
cravată de mătase, cu straie italieneşti, pantofi nemţeşti şi negru sub unghii.  



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 4) c. MOLDOVEI  3 

Niciuna din aceste afirmaţii nu corespunde realităţii şi sunt nişte calomnii 
obraznice.” 

Dl Stepaniuc a cerut instanţei judecătoreşti să declare afirmaţiile de mai 
sus drept defăimătoare, să oblige pârâţii să publice o dezminţire pe aceeaşi 
pagină a ziarului şi să-i plătească compensaţii în mărimea maximă prevăzută 
de Codul civil. 

8.  Cauza a fost repartizată spre examinare judecătorului I.M., 
preşedintele Judecătoriei sectorului Buiucani în perioada examinării cauzei.  

9.  În apărarea sa, ziarul reclamant a prezentat instanţei judecătoreşti 
copii ale unor scrisori deschise adresate preşedintelui Republicii Moldova 
de către o companie de transport, în care dl Stepaniuc era acuzat de 
însuşirea câtorva rute de autobuz care aparţineau acestei companii. 

10.  La 17 februarie 2003, ziarul reclamant a informat instanţa 
judecătorească că informaţiile privind implicarea dlui Stepaniuc în afaceri 
ilegale cu produse din tutun au fost obţinute din surse de la serviciile secrete 
ale Moldovei şi a susţinut că serviciile secrete au pregătit un raport despre 
pretinsa implicare a funcţionarilor de rang înalt în afaceri ilegale la 
combinatul de tutun din Chişinău. Ziarul reclamant a informat instanţa 
judecătorească că a solicitat oficial copia raportului şi a cerut amânarea 
examinării cauzei până la prezentarea acestei copii de către serviciul secret.  

11.  La 19 februarie 2003, judecătorul I. M. a respins cererea de amânare 
a examinării cauzei până la prezentarea copiei raportului de către serviciul 
secret; totuşi, el a dispus amânarea examinării cauzei până la 24 martie 
2003.     

12.  La 24 martie 2003, ziarul reclamant a informat instanţa 
judecătorească despre faptul că serviciul secret nu a răspuns la cererea sa şi 
că, în consecinţă, el a înaintat o acţiune în instanţa de judecată solicitând 
obligarea acestuia să-i prezinte copia raportului. Ziarul reclamant a solicitat 
amânarea examinării cauzei în defăimare până la finalizarea acestor 
proceduri. 

13.  Şedinţe de judecată în această cauză au mai avut loc la 24 şi 26 
martie şi la 15 aprilie 2003, iar judecătorul I. M. a respins cererea de 
amânare până la finalizarea celuilalt set de proceduri. El a hotărât totuşi să 
amâne examinarea cauzei până la 30 aprilie 2003. 

14. La 30 aprilie 2003, judecătorul I. M. a examinat cauza în lipsa 
părţilor şi a hotărât în favoarea dlui Stepaniuc. El a constatat că declaraţiile 
de care s-a plâns reclamantul (a se vedea paragraful 7 de mai sus) erau 
defăimătoare şi a obligat ziarul şi autorul articolului să plătească dlui 
Stepaniuc 3,600 lei moldoveneşti (MDL) (228 euro (EUR) la acea dată) şi, 
respectiv, MDL 1,800 (EUR 114 la acea dată). De asemenea, el a obligat 
ziarul să publice o dezminţire în termen de 15 zile. Pârâţii au mai fost 
obligaţi să plătească taxa de stat.         

15.  Judecătorul I. M. a adus următoarele motive în susţinerea concluziei 
sale: 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 4) c. MOLDOVEI 4 

„În opinia instanţei judecătoreşti, denumirea, textul şi sensul informaţiei publicate 
despre reclamant se impun a fi calificate ca defăimătoare, deoarece pârâţii, fără a 
invoca careva probe, au răspândit informaţii cu caracter factologic. În special, ei au 
declarat că V. Stepaniuc, contrar prevederilor articolului 70 al Constituţiei, practică 
activităţi incompatibile cu statutul său de deputat, că el este dealer la combinatul de 
tutun, scoate profituri enorme din vânzarea ţigărilor şi controlează ruta Chişinău - 
Ialoveni. 

Pe parcursul judecării cauzei, instanţa a acordat pârâţilor posibilitatea de a prezenta 
dovezi ... însă nici redacţia ziarului, nici autorul articolului nu au adus vreo dovadă 
care ar confirma veridicitatea informaţiei răspândite. Nici în articol pârâţii nu au făcut 
trimitere la careva probe. 

[urmează reproducerea articolului 10 al Convenţiei] 

În cazul dat informaţia răspândită de pârâţi nu poate fi tratată ca o afirmaţie de 
opinie şi, prin urmare, nu poate fi protejată prin prisma acestei prevederi din 
Convenţie. De asemenea, instanţa judecătorească ia în consideraţie faptul că dl 
Stepaniuc este o persoană publică şi că faţă de astfel de persoane se cere un grad 
sporit de toleranţă atunci când este vorba de defăimare. Totuşi, informaţia răspândită 
de către pârâţi depăşeşte în mod clar limitele rezonabile de critică a persoanelor 
publice într-o societate democratică.” 

16. Ziarul reclamant a contestat această hotărâre, susţinând, inter alia, că 
judecătorul I. M. nu a fost independent şi imparţial din cauza legăturilor sale 
apropriate cu dl Stepaniuc şi Partidul Comuniştilor, precum şi din cauza 
comportamentului său în celelalte dosare în defăimare intentate de dl 
Stepaniuc împotriva Flux-ului. De asemenea, ziarul reclamant a susţinut că 
instanţa de fond nu a luat deloc în consideraţie argumentele sale, şi anume 
scrisorile adresate Preşedintelui Republicii Moldova (a se vedea paragraful 
9 de mai sus) şi, refuzând amânarea cauzei până la finalizarea examinării 
procedurilor între Flux şi serviciul secret, a refuzat să-i acorde posibilitatea 
de a prezenta probe în privinţa implicării dlui Stepaniuc în afacerea cu 
produse din tutun. De asemenea, ziarul reclamant a susţinut că 
caracterizarea dată dlui Stepaniuc în articolul contestat era o judecată de 
valoare şi că nu i se putea cere demonstrarea veridicităţii acesteia. 

17.  La 26 iunie 2003, Curtea de Apel Chişinău a respins apelul şi a 
menţinut hotărârea primei instanţe, reiterând că ziarul reclamant nu a adus 
vreo probă în sprijinul declaraţiilor sale despre dl Stepaniuc. Ea nu s-a 
referit la niciun argument invocat în apelul ziarului reclamant. 

18. Ziarul reclamant a depus recurs. El a susţinut, inter alia, că 
judecătorul I. M. nu era independent şi imparţial şi că instanţele ierarhic 
inferioare au refuzat să amâne examinarea cauzei până la finalizarea 
procedurilor între Flux şi serviciul secret, afectând astfel echitatea 
procedurilor. Ziarul reclamant a informat Curtea Supremă că a obţinut în 
sfârşit de la serviciile secrete copia unei anexe la raportul privind afacerile 
ilegale la combinatul de tutun din Chişinău şi a anexat-o la cererea de 
recurs. Anexa avea denumirea „schema relaţiilor cu tutun a organizaţiilor 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 4) c. MOLDOVEI  5 

criminale” şi prezenta, în formă grafică, interacţiunile pretinse între 
administraţia combinatului de tutun din Chişinău, două grupări criminale, 
câteva companii şi funcţionari de rang înalt, inclusiv dl Victor Stepaniuc. 

19.  La 5 noiembrie 2003, Curtea Supremă de Justiţie a redus suma 
compensaţiei care urma a fi plătită dlui Stepaniuc de către ziar şi autorul 
articolului până la MDL 1,350 şi, respectiv, MDL 180. Ea a susţinut că dl 
Stepaniuc era o persoană publică şi, prin urmare, trebuia să fie mai tolerant 
faţă de presă, mai mult, el nu s-a prezentat în faţa instanţelor judecătoreşti. 
Curtea Supremă însă nu s-a îndepărtat de la concluziile primelor două 
instanţe judecătoreşti în privinţa fondului cauzei şi nu a examinat vreunul 
din argumentele ziarului reclamant. 

II. DREPTUL INTERN RELEVANT                        

20.  Prevederile relevante ale Codului civil, în vigoare la acea dată, sunt 
următoarele: 

„Articolul 7. Apărarea onoarei şi demnităţii 

(1)  Orice persoană fizică sau juridică este în drept să ceară prin judecată 
dezminţirea informaţiilor care lezează onoarea şi demnitatea ei, dacă cel care a 
răspîndit asemenea informaţii nu dovedeşte că ele corespund realităţii. 

(2)  În cazul în care asemenea informaţii au fost răspîndite prin intermediul unui  
mijloc de informare în masă, instanţa de judecată obligă redacţia acestuia să publice, 
în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a hotărîrii instanţei de judecată, o 
dezminţire la aceeaşi rubrică, pe aceeaşi pagină, în acelaşi program sau ciclu de 
emisiuni.” 

Articolul 7/1. Repararea prejudiciului moral 

(1)  Prejudiciul moral, cauzat unei persoane în urma răspîndirii unor informaţii care 
nu corespund realităţii şi care lezează onoarea şi demnitatea acesteia, se repară în 
folosul reclamantului de către persoana fizică sau juridică care a răspîndit aceste 
informaţii.  

(2) Mărimea compensaţiei se stabileşte de către instanţa de judecată, în fiecare caz 
aparte, de la şaptezeci şi cinci pînă la două sute de salarii minime, în cazul în care 
informaţiile au fost răspîndite de o persoană juridică, şi de la zece pînă la o sută de 
salarii minime, în cazul în care au fost răspîndite de o persoană fizică.” 

ÎN DREPT 

21. Ziarul reclamant a pretins, în temeiul articolului 10 al Convenţiei, 
că hotărârile instanţelor judecătoreşti naţionale au reprezentat o ingerinţă în 
dreptul său la libertatea de exprimare care nu putea fi considerată necesară 
într-o societate democratică. Articolul 10 prevede următoarele: 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 4) c. MOLDOVEI 6 

„1.  Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde 
libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau de a comunica informaţii ori idei fără 
amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine seama de frontiere. Prezentul articol nu 
împiedică statele să supună societăţile de radiodifuziune, de cinematografie sau de 
televiziune unui regim de autorizare. 

2.  Exercitarea acestor libertăţi ce comportă îndatoriri şi responsabilităţi poate fi 
supusă unor formalităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni prevăzute de lege, care 
constituie măsuri necesare, într-o societate democratică, pentru securitatea naţională, 
integritatea teritorială sau siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea infracţiunilor, 
protecţia sănătăţii sau a moralei, protecţia reputaţiei sau a drepturilor altora, pentru a 
împiedica divulgarea de informaţii confidenţiale sau pentru a garanta autoritatea şi 
imparţialitatea puterii judecătoreşti.” 

I. ADMISIBILITATEA CERERII 

22. În cererea sa iniţială, ziarul reclamant a mai formulat o pretenţie în 
temeiul articolului 6 al Convenţiei cu privire la lipsa de independenţă şi 
imparţialitate a judecătorului I. M. şi nemotivarea hotărârilor judecătoreşti 
naţionale. Totuşi, în observaţiile sale cu privire la admisibilitatea şi fondul 
cauzei, el a cerut Curţii să nu examineze această pretenţie. Curtea nu 
găseşte vreun motiv pentru a o examina. 

23.  În ceea ce priveşte pretenţia ziarului reclamant formulată în temeiul 
articolului 10 al Convenţiei, Curtea consideră că aceasta ridică chestiuni de 
fapt şi de drept, care sunt suficient de serioase încât determinarea lor să 
depindă de o examinare a fondului, şi că niciun temei pentru declararea ei 
inadmisibilă nu a fost stabilit. Din aceste motive, Curtea declară această 
pretenţie admisibilă. În conformitate cu decizia sa de a aplica articolul 29 § 3 
al Convenţiei (a se vedea paragraful 4 de mai sus), Curtea va examina 
imediat fondul acestei pretenţii.   

II. PRETINSA VIOLARE A ARTICOLULUI 10 AL CONVENŢIEI 

A. Argumentele părţilor 

1.  Ziarul reclamant  

24.  Ziarul reclamant a fost de acord că ingerinţa a fost prevăzută de lege 
şi urmărea un scop legitim. Totuşi, aceasta nu era necesară într-o societate 
democratică, deoarece articolul contestat doar răspândea declaraţii ale unor 
persoane terţe şi făcea parte din dezbateri pe chestiuni de o importanţă 
publică deosebită, şi anume administrarea transportului public şi pretinsele 
afaceri ilegale ale unor funcţionari publici. Reclamantul a acţionat cu bună-
credinţă la publicarea articolului şi a verificat declaraţiile persoanelor terţe. 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 4) c. MOLDOVEI  7 

El a considerat că sursa era credibilă, deoarece era o scrisoare adresată 
preşedintelui ţării, conţinea multe detalii şi avea anexate rapoartele oficiale 
ale autorităţilor de stat în domeniul transportului. 

25.  În ceea ce priveşte actul serviciilor secrete privind implicarea dlui 
Stepaniuc în afaceri ilegale cu produse din tutun, ziarul reclamant a susţinut 
că veridicitatea acestui document nu a fost pusă la îndoială nici de instanţele 
judecătoreşti naţionale şi nici de Guvern. Totuşi, instanţele judecătoreşti 
naţionale nu au dat vreo apreciere acestei probe. 

26. De asemenea, instanţele judecătoreşti naţionale au ignorat faptul că dl 
Stepaniuc era un politician de rang înalt şi că, din acest motiv, limitele 
criticii în privinţa lui erau largi. 

2.  Guvernul 

27.  Guvernul a fost de acord că faptele cauzei relevau o ingerinţă în 
dreptul reclamantului la libertatea de exprimare. Totuşi, ingerinţa a fost 
justificată în termenii articolului 10 § 2 al Convenţiei. Reclamantul a fost 
obligat să plătească prejudicii morale pentru defăimare în baza articolelor 7 
şi 7/1 ale Codului civil. Astfel, ingerinţa a fost „prevăzută de lege” iar legea 
a fost accesibilă şi previzibilă. Ea a urmărit scopul legitim de protecţie a 
demnităţii dlui Stepaniuc; mai mult, măsura a fost necesară într-o societate 
democratică. 

28.  Guvernul s-a referit la marja de apreciere a autorităţilor naţionale la 
stabilirea necesităţii ingerinţei şi a susţinut că, atunci când Convenţia se 
referă la legislaţia naţională, este în primul rând competenţa autorităţilor 
naţionale să aplice şi să interpreteze legislaţia naţională. El a susţinut că, în 
această cauză, autorităţile naţionale nu au depăşit marja lor de apreciere şi 
au aplicat-o cu bună-credinţă, cu precauţie şi într-un mod rezonabil. 

29. În continuare, Guvernul a susţinut că motivele aduse pentru a 
justifica ingerinţa au fost „relevante şi suficiente”.  

B. Aprecierea Curţii 

30. După cum au recunoscut ambele părţi, şi Curtea este de acord, 
hotărârile instanţelor judecătoreşti naţionale şi obligarea ziarului reclamant 
să plătească prejudicii au reprezentat un „amestec al autorităţilor publice” în 
dreptul reclamantului la libertatea de exprimare, în sensul primului paragraf 
al articolului 10 al Convenţiei. Este de asemenea incontestabil faptul că 
această ingerinţă a fost „prevăzută de lege” şi urmărea un scop legitim. 
Sarcina Curţii este să stabilească dacă această ingerinţă a fost „necesară într-
o societate democratică”. 

31. Verificarea dacă ingerinţa invocată a fost „necesară într-o societate 
democratică” cere Curţii să stabilească dacă aceasta a corespuns „unei 
necesităţi sociale imperioase”, dacă ea a fost proporţională scopului 
legitim urmărit şi dacă motivele aduse de autorităţile naţionale pentru a o 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 4) c. MOLDOVEI 8 

justifica sunt relevante şi suficiente. La stabilirea faptului dacă o astfel de 
„necesitate” există şi ce măsuri ar trebui luate pentru aceasta, autorităţile 
naţionale se bucură de o anumită marjă de apreciere. Totuşi, această marjă 
de apreciere nu este nelimitată şi este însoţită de supravegherea europeană 
exercitată de către Curte, a cărei sarcină este de a da o apreciere finală 
faptului dacă o restricţie este conformă cu libertatea de exprimare, după 
cum aceasta este protejată de articolul 10 (pentru recapitularea mai 
detaliată a principiilor relevante, a se vedea Giniewski v. France, nr. 
64016/00, §§ 43-54, ECHR 2006-...; Aydın Tatlav v. Turkey, nr. 50692/99, 
§§ 22-27, 2 mai 2006; Gündüz v. Turkey, nr. 35071/97, § 38, ECHR 
2003-XI; Murphy v. Ireland, nr. 44179/98, §§ 65-69, ECHR 2003-IX 
(extracts), cu referinţele cuprinse în ele). 

32. Curtea reaminteşte că în hotărârea Lingens v. Austria (hotărârea din 8 
iulie 1986, Seria A nr. 103, § 42), ea a constatat că:   

„[politicienii] trebuie să accepte în mod inevitabil şi conştient verificarea strictă a 
fiecărui cuvânt şi a fiecărei fapte atât din partea jurnaliştilor, cât şi a publicului larg 
şi, în consecinţă, trebuie să dea dovadă de un grad mai mare de toleranţă. Fără 
îndoială, articolul 10 para. 2 garantează că reputaţia altora – adică a tuturor 
persoanelor fizice - este protejată şi că această protecţie se extinde şi asupra 
politicienilor, chiar şi atunci când aceştia nu acţionează ca persoane private; însă, în 
astfel de cazuri, cerinţele unei astfel de protecţii trebuie evaluate prin prisma 
intereselor de a asigura discuţii libere cu privire la chestiuni politice.” 

33.  Curtea notează că articolul a fost scris de un jurnalist şi reaminteşte 
că rolul proeminent al presei într-o societate democratică este de a 
comunica idei şi opinii cu privire la chestiuni politice şi alte chestiuni de 
interes public (a se vedea Sunday Times v. the United Kingdom (nr. 1), 
hotărâre din 26 aprilie 1979, Seria  A nr. 30, § 65). Articolul contestat se 
referea la chestiuni precum pretinsul comportament ilegal al politicienilor 
de rang înalt şi al persoanelor publice şi pretinsa administrare proastă a 
fondurilor publice. Nu există îndoială că acestea reprezintă chestiuni extrem 
de importante într-o societate democratică, despre care publicul are un 
interes legitim să fie informat, şi care pot fi apreciate ca dezbateri politice. 

34.  De asemenea, Curtea reaminteşte că statele dispun de o marjă de 
apreciere foarte limitată în cauzele cu privire la politicieni (a se vedea 
paragraful 40 de mai sus) şi notează că dl Stepaniuc era un politician de un 
rang foarte înalt la momentul evenimentelor. 

35.  Ziarul reclamant a fost obligat la plata despăgubirilor, deoarece nu a 
putut demonstra veridicitatea câtorva declaraţii despre dl Stepaniuc (a se 
vedea paragraful 7 şi 14 de mai sus). În opinia Curţii, declaraţiile contestate 
puteau fi divizate în trei grupe: declaraţiile privind implicarea dlui Stepaniuc 
în afaceri în domeniul transportului, declaraţiile privind pretinsa lui 
implicare în afacerile ilegale cu produse din tutun şi descrierea dlui 
Stepaniuc la începutul şi sfârşitul pasajului contestat. 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 4) c. MOLDOVEI  9 

36. În ceea ce priveşte prima declaraţie, este clar că ea reprezintă o 
declaraţie cu privire la fapte şi, prin urmare, ziarul reclamant trebuia să 
demonstreze veridicitatea acesteia. Într-adevăr, ziarul reclamant a prezentat 
instanţelor judecătoreşti naţionale copii ale unor scrisori deschise, adresate 
Preşedintelui de către o companie de transport, prin care dl Stepaniuc era 
acuzat de abuz de putere (a se vedea paragraful 9 de mai sus); cu toate 
acestea, instanţele judecătoreşti naţionale nu au acordat deloc atenţie acestor 
dovezi, nu le-au dat vreo apreciere şi, aparent, le-au tratat ca irelevante. 

37.  În ceea ce priveşte cea de-a doua declaraţie, Curtea consideră că 
aceasta, de asemenea, reprezintă o declaraţie cu privire la fapte şi notează că 
ziarul reclamant a cerut de câteva ori amânarea examinării cauzei în vederea 
prezentării copiei raportului serviciului secret privind pretinsa implicare a 
dlui Stepaniuc în activităţi ilegale cu produse din tutun (a se vedea 
paragrafele 10, 12 şi 17 de mai sus). În pofida acestui fapt, instanţele 
judecătoreşti naţionale nu numai că au respins cererile reclamantului fără a 
aduce vreun motiv (a se vedea paragrafele 11 şi 14 de mai sus), dar chiar 
după ce a primit copia anexei la raportul serviciului secret (a se vedea 
paragraful 18 de mai sus), Curtea Supremă de Justiţie nu l-a menţionat în 
decizia sa, nu i-a dat o apreciere şi nici nu l-a respins prin vreun motiv.  

38.  Curtea reiterează că solicitarea de la ziarul reclamant să dovedească 
veridicitatea declaraţiilor sale, iar în acelaşi timp privarea de posibilitatea 
efectivă de a aduce probe sau ignorarea probelor prezentate, constituie o 
ingerinţă disproporţionată în dreptul la libertatea de exprimare (a se vedea, 
spre exemplu, Busuioc v. Moldova, nr. 61513/00, § 88, 21 decembrie 2004 
şi Saviţchi v. Moldova, nr. 11039/02, § 59, 11 octombrie 2005).   

39.  În ceea ce priveşte cea de-a treia declaraţie contestată, Curtea 
notează că ziarul reclamant a fost găsit vinovat şi impus la plata 
despăgubirilor pentru următoarea declaraţie: „[Dl Stepaniuc este] un 
dictator fără aprobarea căruia nu zboară nici muştele prin clădirea fostului 
Comitet Central … şi, în genere, arată ca un veritabil dandy moldovean - cu 
cravată de mătase, cu straie italieneşti, pantofi nemţeşti şi negru sub unghii”. 
În opinia Curţii, această declaraţie reprezintă clar o judecată de valoare.  

40.  Curtea reiterează că existenţa faptelor poate fi dovedită, în timp ce 
adevărul judecăţilor de valoare nu este susceptibil probării. Condiţia de a 
dovedi adevărul unei judecăţi de valoare este imposibil de îndeplinit şi 
încalcă însăşi libertatea de opinie, care este o parte fundamentală a dreptului 
protejat de articolul 10 al Convenţiei (a se vedea Jerusalem v. Austria, nr. 
26958/95, § 42, ECHR 2001-II, şi Busuioc, citată mai sus, § 61). Mai mult, 
trebuie reamintit faptul că libertatea jurnalistică acoperă, de asemenea, 
posibile recurgeri la un anumit grad de exagerare sau chiar provocare (a se 
vedea Prager and Oberschlick v. Austria, hotărâre din 26 aprilie 1995, Seria 
A nr. 313, § 38). 

41. În final, Curtea reaminteşte că consideraţiile privind echitatea 
procedurilor pot fi luate în calcul la examinarea ingerinţei în exercitarea 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 4) c. MOLDOVEI 10 

dreptului garantat de articolul 10 (a se vedea, Stoll v. Switzerland [GC], 
nr. 69698/01, § 137, 10 decembrie 2007). Curtea nu poate să nu observe 
anumite stranietăţi în modul în care s-au derulat procedurile în faţa 
instanţelor judecătoreşti naţionale. Într-adevăr, Curtea notează o serie de 
elemente care, examinate cumulativ, au dus la o asemenea concluzie. În 
special, acţiunea dlui Stepaniuc a fost examinată în pofida faptului că el nu a 
plătit taxa de stat, fapt care, în mod normal, ar fi trebuit să rezulte în 
inadmisibilitatea acţiunii pe motive procedurale. Mai mult, el nu numai că 
nu s-a prezentat în faţa instanţei judecătoreşti, dar nici măcar nu a fost 
reprezentat. În acelaşi timp, cererile reclamantului de amânare a şedinţei au 
fost respinse fără vreun motiv, în timp ce probele prezentate de el nu au fost 
în genere luate în consideraţie de către judecători. Curtea de Apel şi Curtea 
Supremă de Justiţie nici măcar nu s-au expus asupra argumentului 
reclamantului cu privire la pretinsa lipsă de independenţă şi imparţialitate a 
judecătorului I. M. 

42.  Luând în consideraţie circumstanţele de mai sus, faptul că 
declaraţiile contestate au fost făcute de un jurnalist în contextul dezbaterii 
unei chestiuni de interes public şi faptul că reclamantul în procedurile 
naţionale era un politician de rang înalt, Curtea conchide că ingerinţa nu a 
corespuns unei necesităţi sociale imperioase şi, astfel, nu a fost necesară 
într-o societate democratică. Prin urmare, a avut loc o violare a articolului 
10 al Convenţiei. 

III. APLICAREA ARTICOLULUI 41 AL CONVENŢIEI 

43.  Articolul 41 al Convenţiei prevede următoarele:  

„Dacă Curtea declară că a avut loc o violare a Convenţiei sau a protocoalelor sale 
şi dacă dreptul intern al Înaltelor Părţi Contractante nu permite decât o înlăturare 
incompletă a consecinţelor acestei violări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este 
cazul, o satisfacţie echitabilă.” 

A.  Prejudiciul material 

44.  Ziarul reclamant a pretins EUR 100 cu titlu de prejudiciu material, 
reprezentând suma prejudiciilor pe care le-a plătit dlui Stepaniuc şi taxa de 
stat pe care el a trebuit să o plătească pentru examinarea apelului şi 
recursului. 

45.  Guvernul nu a fost de acord cu suma pretinsă şi a susţinut că ziarul 
reclamant nu ar trebui să fie în drept s-o recupereze, deoarece procedurile au 
fost echitabile, iar hotărârile judecătoreşti au fost amplu motivate. El a 
solicitat Curţii să respingă pretenţia ziarului reclamant formulată cu titlu de 
prejudiciu material. 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 4) c. MOLDOVEI  11 

46. Curtea consideră că pretenţia reclamantului formulată cu titlu de 
prejudiciu material este întemeiată şi o acordă integral. 

B.  Prejudiciul moral 

47.  Ziarul reclamant a pretins EUR 8,000 cu titlu de prejudiciu moral, 
ce i-a fost cauzat prin încălcarea drepturilor sale garantate de Convenţie. În 
susţinerea pretenţiei sale, ziarul reclamant a susţinut că el a fost obligat să 
publice o dezminţire a declaraţiilor contestate şi a invocat jurisprudenţa 
anterioară. 

48.  Guvernul a contestat pretenţia şi a susţinut că aceasta era 
neîntemeiată şi excesivă. 

49.  Având în vedere violarea articolului 10 al Convenţiei constatată mai 
sus, Curtea consideră că acordarea compensaţiilor cu titlu de prejudiciu 
moral este justificată în această cauză. Făcând evaluarea sa în mod echitabil, 
Curtea acordă ziarului reclamant EUR 3,000. 

C.  Costuri şi cheltuieli 

50.  Avocatul ziarului reclamant a pretins EUR 2,050 cu titlu de costuri şi 
cheltuieli angajate în faţa Curţii. El a prezentat o listă detaliată a orelor 
lucrate. Calculul din lista detaliată a inclus şi timpul lucrat asupra 
pretenţiilor formulate în temeiul articolului 6 al Convenţiei. 

51.  Guvernul nu a fost de acord cu suma pretinsă pentru reprezentare. El 
a considerat-o excesivă şi a susţinut că suma pretinsă de avocat nu era suma 
plătită în realitate de către ziarul reclamant. El a contestat numărul de ore 
lucrate de avocatul reclamantului şi onorariul pe oră perceput de acesta.  

52.  În această cauză, având în vedere lista detaliată prezentată, 
complexitatea cauzei, precum şi faptul că pretenţia formulată în temeiul 
articolului 6 al Convenţiei a fost retrasă de către reclamant, Curtea acordă 
avocatului ziarului EUR 1,800 cu titlu de costuri şi cheltuieli. 

D. Dobânda de întârziere  

53. Curtea consideră că este corespunzător ca dobânda de întârziere să fie 
calculată în funcţie de rata minimă a dobânzii la creditele acordate de Banca 
Centrală Europeană, la care vor fi adăugate trei procente. 



 HOTĂRÂREA FLUX (nr. 4) c. MOLDOVEI 12 

DIN ACESTE MOTIVE, CURTEA, ÎN UNANIMITATE,  

1.  Declară cererea admisibilă;  
 
2.  Hotărăşte că a avut loc o violare a articolului 10 al Convenţiei; 
 
3.  Hotărăşte 

(a)  că statul pârât trebuie să plătească ziarului reclamant, în termen de 
trei luni de la data la care această hotărâre devine definitivă în 
conformitate cu articolul 44 § 2 al Convenţiei, următoarele sume care să 
fie convertite în valuta naţională a statului pârât conform ratei aplicabile 
la data executării hotărârii: 

(i) EUR 100 (o sută euro) cu titlu de prejudiciu material; 
(ii) EUR 3,000 (trei mii euro) cu titlu de prejudiciu moral; 
(iii) EUR 1,800 (o mie opt sute euro) cu titlu de costuri şi 
cheltuieli; 
(iv) orice taxă care poate fi percepută la sumele de mai sus; 

(b) că, de la expirarea celor trei luni menţionate mai sus până la 
executarea hotărârii, urmează să fie plătită o dobândă la sumele de mai 
sus egală cu rata minimă a dobânzii la creditele acordate de Banca 
Centrală Europeană pe parcursul perioadei de întârziere, plus trei 
procente; 

 
4.  Respinge restul pretenţiilor ziarului reclamant cu privire la satisfacţia 

echitabilă.  

Redactată în limba engleză şi comunicată în scris la 12 februarie 2008, 
în conformitate cu articolul 77 §§ 2 şi 3 al Regulamentului Curţii. 

 Fatoş Aracı Nicolas Bratza  
 Grefier adjunct Preşedinte 


	II. DREPTUL INTERN RELEVANT                       

